نشست پژوهشی با موضوع" نقش اساتید در تربیت طلاب پژوهشگر" توسط کانون پژوهشی افق برتر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها شهرستان بم با حضور کارشناس بحث، سرکار خانم جوکار معاونت پژوهش مدیریت استان در سامانه سیما برگزار شد.
در ابتدای نشست، سرکار خانم جوکار سخنان خود را به سه بخش تقسیم کرد: در بخش اول به آداب و وظایف معلم نسبت به شاگرد از دیدگاه شهید ثانی پرداخت و گفت از جمله این وظایف:
_آشنا کردن گام به گام شاگردان با آداب و آیینهای پسندیده و شیوههای ستوده و تمرین روحی نسبت به آداب دینی و حقایق دقیق و پیچیده آیین مقدس اسلام.
_ ایجاد اخلاص و حسن نیت در شاگردان.
_ایجاد شوق و دلبستگی به علم و دانش در شاگردان .
_مواسات و دلسوزی معلم نسبت به شاگردان.
_ فروتنی و نرمش معلم نسبت به شاگرد.
ایشان در بخش دوم سخنان خود به تهدید های پژوهشی در حوزه آموزش اشاره کرد و از جمله تهدید های پژوهشی را:
_ عدم اعطای مهارتهای لازم جهت انجام پژوهش و فقدان آموزش در پژوهش.
_ بی انگیزه بودن طلاب که می تواند ناشی از دلایل فوق باشد.
_سخت بودن کار تحقیق و پژوهش _دیربازده بودن پژوهش.
_ نبود مشوقهای کافی و لازم.
_ عدم دسترسی به امکانات و ابزارهای پژوهشی.
_ مدیریت و برنامه ریزی.
خانم جوکار بخش سوم سخنان خود را به نقش اساتید در تربیت طلاب پژوهشگر اختصاص داد که عبارتند از:
_ رفع نقیصه پژوهش هراسی با تشویق و ترغیب طلاب.
_ تقویت روحیه خودباوری در طلاب.
_ اعطای دانش، بینش و مهارت های لازم به طلاب و تکمیل سه ضلع آموزش.
_تاکید بر اهمیت آینده پژوهشی.
_دنبال کردن پژوهش در مسائل مورد نیاز جامعه و متناسب با ظرفیت خود.
_ تقویت روحیه جستجوگری در طلاب با ایجاد جذابیت در موضوعات پژوهشی.
_ سوق دادن طلاب به سمت تحقیق در مسائل و موضوعات کاربردی.
_ تشویق مکرر طلاب حتی با موفقیت های کوچک و ابزار امیدواری به موفقیت طلبه در آینده.
_ پژوهشگر بودن استاد و برخورداری از روحیه تحقیق و پژوهش و آگاهی و کسب توانمندی.
_ تعدیل انتظارات از طلبه در انجام فعالیت های پژوهشی.
-آشنا نمودن طلاب با سرقت ادبی و عواقب شرعی آن.
_ پرهیز از ایده آل نگری و توقعات خارج از توان طلبه.
_ پرهیز از ناامیدکردن طلاب از توانمندی محقق شدن.