چکیده نظرات ارائه کننده
• یکی از وظایف اصلی طلاب، تبلیغ و فعالیت فرهنگی اجتماعی است؛
• زمان حضور در اجتماع بستگی به خود طلبه دارد که تا چه اندازه آمادگی داشته باشد، و برای این امر باید اول تحصیل و تهذیب نفس انجام دهد تا هم خود آسیب کمتری ببیند و هم آسیب به جامعه وارد نکند؛
• همچنین یک طلبه خانم برای فعالیت فرهنگی در هر مکانی امکان حضور ندارد و بهترین مکان¬ها، مدارس دخترانه یا مجالس زنانه یامکان¬هایی که کمتر با مردان سروکار داشته باشند؛
• با توجه به الگوهای برتر در این زمینه همچون حضرت زهرا (س) و زینب (س) اهمیت و لزوم این امر بیشتر به نظر می رسد.
چکیده نظرات منتقد
• وظیفه اصلی زن ایجاد آرامش و سکونت در محیط خانواده می باشد، براین اساس فعالیت فرهنگی و تبلیغی زنان طلبه باید بعد از رسیدگی به امور خانه و خانواده باشد تا کوچک ترین آسیبی به خانواده وارد نشود، همان گونه که حضرت زهرا (س) بیشترین وقت خود را صرف امور خانواده کرده و حتی برای آموزش دادن امور دینی به زنان، آن¬ها به خانه ایشان می آمدند، بنابراین ضرورتی ندارد که زنان برای تبلیغ وارد جامعه شوند بلکه در خانه هم می توانند امر با تربیت فرزند صالح مبلغ خوبی برای جامعه باشند.
نتایج دیدگاه موافق
• حضور بانوان طلبه در اجتماع برای فعالیت های تبلیغی و فرهنگی امری لازم و ضروری است؛
• زمان حضور طلبه در اجتماع بعداز تحصیل و تهذیب نفس می باشد البته هم زمان هم می تواند باشد؛
• مکان هایی که ارتباط کمتری با مردان باشد برای بانوان طلبه در امر تبلیغ مناسب¬تر است.
نتایج دیدگاه مخالف
• وظیفه اصلی زن رسیدگی به امور خانه و خانواده است؛
• مهم ترین فعالیت تبلیغی و فرهنگی زن می تواند تربیت فرزند خود باشد.
جمع بند ی داور
• یک طلبه باید با برنامه¬ریزی مناسب، در حین پرداختن به تحصیل و امور خانواده به کار تبلیغ هم بپردازد. البته باید به این توجه شود که بعضی طلاب شرایطشان به گونه ای است که می توانند زمان بیشتری در بیرون از منزل و اجتماع باشند و به کار تبلیغ بپردازند. حال اگر طلبه ای، به هر دلیلی، وقت و شرایط را ندارند نباید کار تبلیغ را کنار بگذارد در همان خانواده و اقوام خود به این مهم بپردازد؛
• حضرت زهرا (س) چون مرجع علمی و دینی بودند محل مراجعه واقع می شدند؛ نه اینکه در جامعه حضور نداشتند.
انگیزه های طلبگی (کسب وکار، تحصیل وتهذیب، تبلیغ دین )
استان:گیلان؛ شهر: رودبار؛ مدرسه:حضرت معصومه (سلام الله علیها )؛ تاریخ 12/10/97
ارائه کننده: طلاب نژادی و یارقلی؛ منتقد: طلاب چنگیزی و فتحی؛ داور: حجت الاسلام آقا میرزایی
چکیده نظرات ارائه کننده
• طلاب و دانش پژوهان با انگیزه و مقاصد متفاوتی وارد حوزه می شوند، و قطعاً این اهداف و انگیزه های گوناگون در چگونگی تحصیل، برنامه تعلیم و تعلم، تربیت اخلاقی و تهذیب رفتار آنان موثراست؛
• دست یابی به هریک از این اهداف و مقاصد، برنامه ریزی علمی و عملی خاصی را می طلبد؛
• یکی از نخستین انگیزه های طلاب به ویژه در عصرحاضر و با تغییر نگرش ها؛ یافتن شغل مناسب و کسب و کار از راه گذراندن تحصیلات حوزوی است، برخی افراد به جهت کسب وکار وارد حوزه شده اند و به دلیل اینکه امنیت حوزه از دانشگاه بیشتر است آن را برگزیدند؛
• در حکومت اسلامی و نظام مبتنی بر ولایت فقیه طبیعی است که هزاران نفر از طلاب در مساجد، سپاه، دانشگاه، قوه قضاییه و دیگر مراکز به خدمت و هدایت مردم می توانند اشتغال داشته باشند؛
• طلبه اگر صادقانه در شغل خویش خدمت کند و همت خویش را بیش از هر چیز صرف کمک مردم کند و در رفع نیازمندی های فکری و عملی جامعه بکوشد، در این صورت هم از رضایت و پاداش الهی برخوردار است و هم حیات دنیوی خوبی خواهد داشت.
چکیده نظرات منتقد
• طلبه ای که به نیت کسب و کار وارد حوزه شود به درد نمی خورد، اگر نیت خود را اصلاح نکند دچار لغزش شده و برای حوزه های علمیه و روحانیت آفت به شمار می آید.
• طلبه باید با نیت الهی وارد حوزه شود و خود را از محیط زرق و برق جامعه و دنیایی دور کند و ساده زیستی و صبوری را پیشه کند، کسی که به این انگیزه وارد شده بهتر است به دانشگاه برود چون تضمینی برای کار حوزویان وجود ندارد، و سرخورده خواهد شد، اگه به نیت الهی و با هدف کمک به دین خدا وارد شود خدا او را عزیز می کند و در سایه نیت الهی و توکل می تواند کسب حلال هم داشته باشد.
نتایج دیدگاه موافق
• انگیزه و نیت رسیدن به شغل مناسب می تواند به هنگام ورود به حوزه مطرح باشد هرکس می تواند با توجه به هوش، همت، توانایی خویش واستمداد از پروردگار به سوی آن حرکت کند و بداند حتماً خدای متعال او را یاری می کند.
• حوزه با هر نیتی به جهت امنیت از دانشگاه بهتر است و دانشگاه در شرایط فعلی برای کسی که احساس به گناه افتادن و لغزش می کنند مناسب نیست افراد با این نیت پس از ورود و آشنایی با اساتید و محیط حوزه خود به خود به سوی اهداف متعالی جذب خواهند شد.
نتایج دیدگاه مخالف
• طلبه در بدو ورود باید به قصد رضای الهی و تحصیل و تهذیب خود وارد شود سپس در قدم بعدی با آگاهی و توان علمی بالا به تبلیغ دین بپردازد؛
• امام صادق (علیه السلام ) فرمود: عالمان وارثان پیامبرانند.
جمع بندی داور
• گام اول باید اصلاح انگیزه باشد که در واقع سنگ اول بنای هر کاری به حساب می آید، بنابراین عزیزانی که وارد حوزه علمیه می شوند به طریق اولی نیازمند اصلاح انگیزه خویش هستند، زیرا از حوزویان بیش از سایر طبقات توقع پاکی نیت و اخلاص وجود دارد، نقش نیت در سلامت و فساد عمل بسیار حساس است پس باید مواظب بود تا با قصد قربت و رضای الهی و به دور از هر شایبه مادی و هوای نفسانی در این راه مقدس گام برداشت. همانطور که پیامبر فرمود: ( نیت مومن، بهتراز عمل اوست و نیت کافر، بدتر از عمل اوست و هر عمل کننده¬ای مطابق نیت خود عمل می-کند.)
• فرق حوزه و دانشگاه در این است که اگر طلبه شوی می گویند سرباز امام زمان، خواه سرباز باشی یا نباشی، پس با نیت سرباز امام زمان شدن وارد شوید و با فراگیری علوم دینی و اخلاق والای انسانی، منزلت این لباس را پاس بدارید و با یاد او و انتظار فرج در جهت تحقق اهداف متعالی اهل بیت بکوشید،
• این که می گویید با نیت کسب وکار و پس از ورود به محیط حوزه به اهداف متعالی جذب خواهد شد همیشه صادق نیست گاهی در صورت عدم درک صحیح و برآورده نشدن انتظارات، افراد از حوزه دور شده و یا به سوی اهداف دنیوی گرایش، و دین خدا را وسیله کسب حطام دنیا می کنند، یا مردم را از دین زده می کنند، اما اگر به نیت الهی وارد شوید کسب و کار هم در کنار آن ایجاد می شود؛
• وظیفه اصلی طلبه ابتدا تهذیب نفس است، بعد تحصیل درست که همراه تحقیق و مطالعه آزاد باشد سپس تبلیغ بعد تدریس و در نهایت تألیف.
کرسی آزاد اندیشی اولویت طلبه: تحصیل، فعالیت اجتماعی یا خانواده در مدرسه کوثر آباده
- : فارس
- : آباده
- : کوثر
- : خانم الهه عبدالهی وخانم زهرا احمدی
- : خانم مرضیه یزدانی
- : خانم حکیمه فرخی
مطالب مرتبط
- کرسی آزاد اندیشی بایستههای حوزه انقلابی در مدرسه امام صادق ع شهرستان بوئین زهرا
- کرسی آزاد اندیشی انقلابي بودن حوزهها آري يا خیر؟ در مدرسه فاطمیه س آذر غربی
- کرسی آزاداندیشی نقش حوزههای علمیه در انتخاب اصلح در مدرسه معصومیه شهرکزد
- کرسی آزاد اندیشی انتخاب شما حوزه یا دانشگاه مدرسه علمیه فاطمه الزهرا س آبادان
- کرسی آزاد اندیشی اصل در حوزه تحصیل یا تهذیب؟ در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا س بم