انقلابي بودن حوزهها آري يا خیر؟[1]
چکیده دیدگاه ارائهکننده
حوزههای علمیه جایگاه ارزشمند و درعینحال خطیری در انقلاب دارند؛ این حوزهها کارخانه عظیم انسانسازی هستند که پیوسته باید انسانهای متدین انقلابی و محتوای انقلابی تولید کنند و در عرصه مسائل اجتماعی با تکیهبر ایمان و توکل به خداوند پیشرفت کنند؛ شرایط کنونی اقتضا میکند که در همه عرصهها انقلابی عمل کنیم؛ مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) فرمودند: «ما از مرحله دفاع خارجشدهایم و بايد شيوه تهاجم را در پيش بگيريم؛ چراکه دشمن در صورت مشاهده ضعف از طرف ما، تسلط پيدا خواهد كرد و لازم است ما پيشقدم باشيم»؛ ما برای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) باید برنامهریزی کرده و انقلابی عمل کنیم. برای تقویت روحیه انقلابی در حوزهها باید نکات زیر را مدنظر قرارداد:
تقویت عنصر شجاعت؛
مطابقت کردار با گفتار؛
ابتکار و نوآوری؛
بیتفاوت نبودن نسبت به مشکلات جامعه و بهکارگیری همه توان برای حل این مشکلات؛
امیدوار بودن به آینده؛
داشتن غیرت دینی.
جامعه شيعه نبايد با جامعه كفر آميخته شود؛ بلكه بايد مرزها حفظ شود؛ علماي اسلام بايد تلاش كنند تا جامعه شيعه بهعنوان جبههاي كه داراي فرهنگ و مكتب كلامي، فقهي، اخلاقي و عرفاني است، استقلال خود را حفظ کند و فرهنگ اصيل ما استحاله نشود؛ لازمه تمامي اين اهداف نیز حركت انقلابي است.
چکیده دیدگاه منتقد
حوزههاي علميه بهاندازهای كه ارائهکننده بحث بیان کردن، انقلابي نيستند؛ دليل این ادعا نفوذ قابلتوجه اشرافی گری است؛ امروزه برخی بر این باورند که انقلابی گری مخصوص زمان انقلاب بود؛ در سالهای اخیر با توجه به تغيير بسياري از الگوها، ارزشهاي زيادي دستخوش تحریفشدهاند؛ با توجه به اين آسيبها، ايمانها سست و به دنبال آن ديگر جايي براي عمل صالح باقی نمانده است؛ ازآنجاکه رمز انقلابي بودن و حركت انقلابي، ايمان و عمل صالح است، با تضعيف و سست شدن آنها، انقلابي نيز مطرح نخواهد بود؛ پس میتوان نتیجه گرفت که حوزههاي امروزي انقلابي نيستند.
نتایج دیدگاه موافق
همه حوزههاي علمیه، روحيه انقلابي دارند و انقلابی گری منحصر در جريان تحقق انقلاب اسلامي نيست؛ بنابراین کسانی که در چارچوب انقلاب حركت ميكنند، مصداق انقلابي هستند؛ بنابراین روحيه انقلابی گری فقط باید در حوزهها تقويت شود.
نتایج دیدگاه مخالف
هدف مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) از طرح مباحث انقلابي این است كه بخشي از حوزههاي علمیه، انقلابي نيستند؛ چراکه اگر همه حوزهها انقلابي بودند، ایشان چنين مطالبهاي نميكردند؛ امروزه بعضي از روحانيون بهشدت سیاسی شدهاند؛ البته سياستي كه منهاي تقواست؛ گروهی دیگر از روحانیون نیز کاملاً سیاست را رها کردهاند؛ هر دو روش، انقلابی بودن حوزههای علمیه را با چالش و بحران روبرو کرده است.
جمعبندی داور
حوزههاي علمیه بايد مجاهدت علمي، تعهد به دين و روحيه انقلابی گری را تقویت کنند، وظيفه تبليغي خود را انجام دهند، در فضای مجازی حضور مؤثر و فعالیت فرهنگی داشته باشند و كار جهادي انجام دهند.
اگر انقلاب اسلامي ميخواهد تمدن اسلامی ایجاد کند و فرهنگ مادی غرب را در تمدن اسلامی استحاله کند، بايد رابطه بين اسلام، تمدن، جامعه و دولت اسلامي تبیین شود كه اين وظیفه مهم نیز بر عهده سبب حوزههاي علميه انقلابي است.
کلیدواژهها: انقلاب، حوزه علمیه، روحیه انقلابی، تمدن اسلامی، اشرافی گری.
[1]. استان: آذربایجان غربی؛ مدرسه علمیه: فاطمیه (سلامالله علیها)
ارائهکننده: سرهنگ جوادپور؛ منتقد: حجتالاسلام حسين منيري؛ داور: حجتالاسلام محمد حيدريزاد.
کرسی آزاد اندیشی انقلابي بودن حوزهها آري يا خیر؟ در مدرسه فاطمیه س آذر غربی
- : آذر غربی
- : تبریز
- : فاطمیه
- : سرهنگ جوادپور
- : حجتالاسلام حسين منيري
- : حجتالاسلام محمد حيدريزاد