مستندات قرانی اصول و روش های تربیت فرزند در نهج البلاغه
اين پايان نامه با روش توصيفي – تحليلي و با ابزار كتابخانه اي به بررسي موضوع مستندات قرآني روش هاي تربيت فرزند در نهج البلاغه مي پردازد با اين ضرورت كه تربيت بدون داشتن هدف، برنامه ريزي و فعاليت هاي لازم، ممكن نمي باشد. هدف از تربيت در اسلام، تنها توليد نسل نيست و يا فقط پرورش فرزند سالم نمي باشد و همچنين فقط براي تربيت نيروي انساني براي تداوم جامعۀ اسلامي نمي باشد، بلكه علاوه بر اينها، هدف نهايي در نظام تربيت قرآني، رسيدن انسان به مقام عبوديت است. يعني انسان خود را تسليم حق نموده، و از خدا اطاعت كند و اگر قرآني كه در رفتار امام بازتاب يافته است به درستي بيان شود الگو و اسوۀ كاملي براي تربيت فرزند مي باشد. از مستندات قرآني روش هاي شناختي تربيت فرزند در نهج البلاغه مي توان به توحيد، زهد، كرامت نفس، آگاهيوآموزش، گسترشمعنويت، آخرتگرايي، محاسبهنفس، الگو پذيري مثبت وشناسايي الگوهاي منفي وموعظه اشاره كرد. از مستندات قرآني روش هاي عاطفي تربيت فرزند در نهج البلاغه نيز مي توان به اين موارد پرداخت: پرهيز ازتحقيرواحترامبهشخصيتديگران، آراستنظاهر، روشزينتكردن كلام،ايجادنشاط اجتماعي ، مهرورزيوهمدردي، تغافل، تشويق، بشارتدادن وعبرتآموزي پرداخت. همچنين از مستندات قرآني روش هاي رفتاري تربيت فرزند در نهج البلاغه مي توان به روشآراستنظاهر، زينتكردنكلام، امربهمعروفونهيازمنكر، روشامربهمعروف ونهيازمنكر، ايجادبسترهاي اقتصاديمناسب، تغييرموقعيت، روشابتلا، رعايتاعتدال، مشاوره، ابرازتوانايي، الگودهي، عفوخطا، مواجهه نمودن بانتايجاعمال و نظماجتماعي پرداخت.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری