کرسی آزاد اندیشی با عنوان: «اطاعت زن از همسر عزت یا خواری؟» در مدرسه علمیه فاطمیه کرمان برگزار شد.
در این جلسه جناب آقای دکتر عباس کریم زاده به عنوان ارائه کننده بحث، سرکار خانم معین الدینی به عنوان استاد منتقد و سرکار خانم منتظر به عنوان داور حضور داشتند.
ابتدا دکتر کریم زاده به توضیح پیرامون بحث پرداخته و اظهار داشت: « از دیدگاه اسلام هیچ برتری و تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و قرآن تقوا را ملاک برتری معرفی نموده است. تفاوتهایی در خلقت و خصلت زن و مرد وجود دارد که اگر آنها شناخته شوند هیچ شبههای در مسائل خانوادگی باقی نمیماند» .
در ادامه سرکار خانم معین الدینی به بیان برخی شبهات پرداخت از جمله این که : اسلام به زن اجازه نمیدهد که بدون اجازه همسر حتی برای تشییع جنازه والدینش از خانه بیرون برود و این برای زن خواری و ذلت محسوب میشود . همچنین برخی دیگر از مسائل فقهی باعث ذلت و خواری زن میشوند نه عزت زن، به عنوان مثال: وقتی مردی ظلم میکند و زور میگوید زن عکس العمل نشان میدهد و قهر میکند اسلام به این زن ناشزه میگوید و به مرد میگوید نصیحتش کن در مرحله بعدی بسترت را از او جدا کن و مرحله سوم او را بزن و این «فاضربوهن» باعث خواری زن است حتی اگر مرد زن را کتک نزند همان تهدید به کتک هم باعث ذلت برای زن میشود. آیه میبایست بعد«واهجروهن فی المضاجع» خاتمه یابد و « فاضربوهن» آورده نشود تا شخصیت زن تا به این حد مورد تحقیر واقع نشود. مورد دیگر این که در دین مبین اسلام حق طلاق با مرد است این امر باعث شده که زن از روی ترس اطاعت محض از مرد داشته باشد و همانند یک برده عمل کند و این بردگی باعث خواری و ذلت زن میگردد.
سپس جناب آقای دکتر کریم زاده به تمامی سؤالات پاسخ داده و بیان کرد:« یکی از زیباترین آیات قران آیه الرجال قوامون علی النساء است ولی برداشتها اشتباه است. قوامون در آیه به معنای تکیه گاه است؛ مرد باید برای زن تکیه گاه محکمی باشد ولی متأسفانه برخی به اشتباه آن را به معنای سلطه برداشت کردند. خداوند سرپرستی را به عهده مرد گذاشته؛ چرا که اگر غیر این بود زن به علت عواطفی که داشت دچار مشکل میشد « فاضربوهن» در آیه معنای جملات قبل را کامل میکند و زن را قانع میسازد که باید مراحل قبل از «فاضربوهن» را عمل کند و ضرب نیز ، شرایط دارد و باید در خلوت دو نفره انجام پذیرد و حتی نوع زدن نیز شرایطی دارد چرا که اگر همراه با درد و قرمزی و کبودی باشد دیه بر مرد واجب میشود.
همچنین گرچه حق طلاق با مرد است ولی زن میتواند ضمن عقد این حق را به خود اختصاص دهد . به علت دارا بودن عواطف این حق به مرد داده شده است و تحقیقات انجام شده نشان میدهد بعد از طلاق، مرد بیشتر از زن دچار آسیب میشود. برداشت صحیح از دین این نتیجه را در بردارد که تمامی این احکام موجب عزت برای زن میباشند.
در پایان استاد داور سرکار خانم منتظر به جمع بندی بحث پرداخت و افزود: عمده مشکلات و شبهات مطروحه پیرامون خانواده به واسطه عدم شناخت زن و مرد نسبت به وظایف خود و نیز برداشت نادرست از آیات و روایات است . در بحث خانوادگی اگر زن توجه داشته باشدکه:
1. تمکین برای زن واجب است 2.قوام بودن مرد به معنای تکیه گاه است نه سلطه داشتن3. تقدم حق شوهر برحق والدین به نفع زن بوده 4. واضربوهن که در سوره نساء آمده به دلیل کامل شدن معنای جملات قبل است و زن را قانع میسازد که باید مراحل قبل از فاضربوهن را عمل کند، نتیجه میگیریم که احکام اسلام و عمل به آن از جمله احکام مربوط به زن چون در واقع اطاعت و فرمانبرداری از خدای متعال است، باعث عزتمندی و سربلندی زن است و هیچ خواری و ذلتی در آن نیست .