آیین نامه تشکیل کانون های پژوهشی در مدارس علمیه خواهران

شناسه خبر : 26158

1395/02/08

تعداد بازدید : 956

آیین نامه  تشکیل  کانون های پژوهشی در مدارس علمیه خواهران

 دریافت فایل آیین نامه کانون ها: 

فرمت ورد 

فرمت پی دی اف

بسمه تعالی

آیین نامه  تشکیل « کانون­های پژوهشی در مدارس علمیه خواهران »

 مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران

معاونت پژوهش

ماده 1:

کانون تشکلی طلبگی است که جهت ترویج و تثبیت فرهنگ پژوهش و ایجاد بنیه و مهارت پژوهشی طلاب   در چارچوب ضوابط و مقررات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در مدارس علمیه با اهداف ذیل تشکیل می­گردد.

 

ماده 2:

 اهداف کانون پژوهشی به شرح زیراست :

 1-2- شناسایی، جذب و رشد استعداد­های پژوهشی؛

 2-2- هدایت ، جهت دهی وتقويت انگیزه های پژوهشی و بهره برداری بهینه از ظرفیت­ها وفرصت­ها؛

 3-2- ایجاد بینش علمی در حد شکوفایی استعداد و برانگیختن خلاقیت پژوهشی طلاب؛    

  4-2- ایجاد بنیه و مهارت پژوهشی در علاقه مندان مستعد و حمایت از آنها؛  

   5-2-  فرهنگ سازی برای كار گروهي و رقابت علمی میان طلاب؛

  -6-2-  ایجاد روحیه پرسشگری، آزاد اندیشی و آشنایی با  نقد و مناظره و حقیقت جویی مبتنی بر آموزه های دینی؛

7-2- کمک به کیفی سازی تکالیف پژوهشی طلاب.

 

 ماده 3:

 کانون با محوريت طلاب و زیر نظر شورای پژوهشی مدرسه  علمیه فعالیت می­کند.

 

ماده 4:

کانون با داشتن شرایط زیرتشكيل مي­شود:

1-4- مکان  مناسب براي فعالیت اعضا؛

 2-4- تأمین هزینه ها و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری؛

3-4- دسترسی به اساتید  متعهد و مجرب و متخصص در رشته هاي مطالعاتی با تأیید شورای پژوهشی مدرسه؛

 4-4- حداقل 8 نفر متقاضی عضویت در مدارس دارای کمتر از 50 نفرطلبه ، 12 نفر در مدارس بین  50 تا 100 نفر و 15 نفر در مدارس بالای100 نفرطلبه.

 

ماده 5 :

شرایط اعضا  کانون به شرح زیراست :

 1-5- مستعد و علاقه مند به تحقیق؛

 2-5- امکان مشاركت در برنامه­های کانون به مدت حداقل 2 ساعت در هفته؛  

 3-5- متعهد به انجام فعالیت­ها و برنامه­های کانون؛

4-5- اتمام نیمسال اول (ورودی دیپلم ) و پایه اول (ورودی سیکل)؛

تبصره : عضویت اساتید و طلاب فارغ التحصیل در کانون بلامانع است.

 

ماده 6 :

تأسیس کانون بر عهده معاون پژوهش مدرسه است و پس از تشکیل کانون اداره آن  بر عهده دبیر کانون است.

 

ماده 7):

هر کانون دارای یک هسته مرکزی است و اعضای آن عبارتند از 5 نفرعضو رسمی و 2 نفر علی البدل از   طلاب آشنا به امور پژوهشی كه با رأي سايراعضا به صورت سالانه انتخاب ­می­شوند و مصوبات هسته مرکزی با حداقل 3 رأی پذیرفته می­شود.

تبصره : معاون پژوهش مدرسهیا نماینده وی  به منظور ایفای نقش نظارتی و پشتیبانی می تواند در جلسه حضور داشته باشد.

 

ماده 8:

مسئولیت  کانون بر عهده مدرسه علمیه است و  معاون پژوهش بر فعالیت های کانون نظارت دارد.

 

ماده 9:

دبيري كانون بر عهده يك نفر از اعضاء هسته مرکزی است که بارأی سایر اعضاء به مدت یک سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی در سال بعد بلامانع است .

 

ماده 10:

معاون پژوهشی مدرسه در قبال کانون وظایف زیر را بر عهده دارد:

1-10- پیگیری برای ایجاد کانون در مدرسه؛

2-10- پيگيري وجذب منابع مالي براي تداوم فعاليت كانون؛

3-10- مساعدت و پیگیری تعاملات کانون با مراکز و موسسات در خصوص برنامه ها و فعالیت­های کانون؛

4-10- حمايت از اجرای برنامه­هاي ابلاغي مركز يا شوراي علمي-پژوهشي استان و مصوبات هسته مركزي كانون؛

5-10- نظارت برحسن  اجرای برنامه­ها؛

6-10-پیگیری اخذ گزارش­های مربوطه از دبیر کانون.

 

ماده 11 :

وظایف هسته مرکزی عبارتند از:

1-11-تایید گزارش­های  شناسایی و سازماندهی نیروهای مستعد و علاقمند به پژوهش؛

2-11- بررسی و تصویب  برنامه­ و بودجه سالانه بر اساس خط مشی­های  كلي ابلاغي  از سوی مرکز يا مدیریت استان؛

3-11- تصمیم گیری نسبت به تشکیل گروه­های مطالعاتی؛

4-11- تعامل با سایر کانون ها؛

5-11- بررسی و تصویب برنامه­های مرتبط با  نشر نتايج پژوهش­هاي انجام شده در كانون به صورت مكتوب ، مجازي و.....؛

6-11- بررسی گزارش­های سنجش اثرگذاري وآسيب شناسي برنامه­هاي كانون؛

7-11- بررسی و پيشنهاد برنامه­هاي جديد به مديريت مدرسه؛

8-11- بررسی و تاييد گزارش عملکرد سالانه جهت ارائه به معاون پژوهش مدرسه از طریق دبیر کانون.

 

 

ماده  12:

دبیر کانون وظايف و اقدامات زير را برعهده دارد: 

1-12- اطلاع رساني به طلاب درخصوص برنامه­هاي کانون و شناسایی و ثبت نام از طلاب  و تعامل مستمر با آنها؛

2-12- شناسايي استادان مورد نظر برای فعالیت­های پژوهشی با مشورت معاون پژوهش مدرسه ومعرفی آنها به شوراي پژوهشی مدرسه و پیگیری تاييد ایشان؛

3-12- هماهنگي با اساتید تاييد شده جهت هدایت و پشتیبانی علمی گروه­های مطالعاتی؛

4-12- هماهنگي واجراي برنامه هاي مصوب هسته مركزي؛

5-12- تعامل و هم انديشي با سایر كانون ها؛

16-12- هماهنگی با اعضا هسته مركزي و برگزاری جلسات؛

7-12- پیگیری مصوبات جلسات و اجرایی کردن آنها؛

8-12- تنظیم برنامه بودجه سالانه و ارایه به معاون پژوهش مدرسه پس از تأیید هسته مرکزی؛

9-12- اقدام برای انعکاس فعالیت های کانون از طریق معاون پژوهش؛

10-12- پیشنهاد در باره تشکیل گروه های مطالعاتی؛

11-12- تنظیم آیین­نامه­های داخلی و دستورالعمل­ها؛

12-12-تنظیم گزارش­هاي دوره اي جهت ارائه به معاون پژوهش پس از تایید هسته مركزي؛

13-12- تنظیم گزارش­های  سنجش اثرگذاري وآسيب شناسي برنامه­هاي کانون.

 

ماده 13 :

 تصميم گيري درخصوص موارد زير بر عهده مدیر مدرسه است:

1-13- بررسي درخواست طلاب براي راه اندازي كانون واعطاي مجوز به آنها؛

2-13- اعلام نظر در باره برنامه بودجه پیشنهاد شده از سوي كانون ها؛

3-13- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به نشرآثار پژوهشی تأیید شده؛

4-13- صدور معرفی نامه برای اعضاء کانون جهت شرکت در فعالیت های پژوهشی.

تبصره: در صورت تحقق بند 4 ماده 4 این آیین نامه، مدیر موظف است از تاسیس کانون حمایت کند.

 

 

ماده 14:

وظایف اعضاء کانون عبارت است از:

1-14- شرکت در انتخاب اعضاء هسته مرکزی؛

2-14- شرکت در انجام کار گروهی و همراهی و تبعیت از تصمیم جمعی؛

3-14- انجام برنامه­های مصوب هسته مرکزی و امور واگذار شده از سوی دبیر؛

4-14- رعایت آیین نامه­هاي داخلی و مصوبات کانون.

 

ماده 15:

اعضاء کانون از امتیازات زیر برخوردار می شوند.

1-15- ثبت امتیاز عضویت در کارنامه پژوهشی؛

2-15- اولویت شرکت در کارگاه­های پژوهشگری؛

3-15- حمایت از تدوین و چاپ و نشر آثار پژوهشی؛

4-15- برخورداری از امتیاز ورود به مقاطع بالاتر؛

5-15- اولویت در برخورداری از تسهیلات و امکانات رفاهی و مزایای پژوهشی؛

6-15-  شرکت در  نشست­های علمی، اردوهای علمی پژوهشی و....؛

7-15-صدور گواهینامه معتبر بعد از اتمام دوره های کارگاهی  و مهارت ­آموزی.

 

 

ماده 16:

عضویت اعضاء با انصراف کتبی عضو یا از دست دادن یکی از شرایط مندرج در ماده 5، خاتمه می­یابد.

 

 

ماده 17:

مدارس علميه­اي كه فاقد شرايط لازم براي تشكيل كانون هستند، مي توانند به شكل زيراقدام به راه اندازي حلقه هاي پژوهشي كنند.

طلاب علاقمند به پژوهش می­توانند در گروه هاي سه تا پنج نفره يك حلقه پژوهشي را تشكيل دهند.

1-17- طلاب مبتدي كه توان پژوهشي كافي ندارند، مي­توانند به عنوان عضو همراه، درحلقه هاي پژوهشي حضور داشته باشند تا در جريان فعالیت های پژوهشی و تحقيقی قرار گيرند.

2-17- يكي از اعضاي حلقه پژوهشي كه توانمندي بيشتري دارد، به عنوان نماينده حلقه انتخاب مي­شود.

3-17- نمايندگان حلقه­هاي پژوهشي مي­­توانند برنامه­هاي پيشنهادي خود را تدوين كرده، جهت تاييد به معاون پژوهش مدرسه علميه ارايه دهند.

4-17- معاون پژوهش مدرسه موظف است برنامه­هاي پيشنهادي ارايه شده توسط حلقه ها را بررسي كرده و همكاري لازم را جهت اجراي آنها داشته باشد.

5-17- برنامه محتوايي حلقه ها ، همان برنامه كانون هاي پژوهشي است.

 

 

 

اين آيين نامه در 17 ماده و3 تبصره در شورای پژوهش بررسی و شهریور ماه 1394 به تاييداعضاء رسيد و از تاريخ ابلاغ لازم الاجرا است.

                                                                                      من الله التوفيق وعليه التكلان

 دریافت فایل آیین نامه کانون ها: 

فرمت ورد 

فرمت پی دی اف

اخبار مرتبط