به گزارش پایگاه خبری- اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران: در این جلسه خانم لیلا رفیعی پور« استاد حوزه» با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، به معرفی زندگی نامه علامه طباطبایی (ره) پرداخت و گفت:
علامه(ره) در سال 1281 در شاد آباد تبریز چشم به جهان گشود. در سن 5 سالگی مادر و در سن 9 سالگی پدر خود را از دست داد. مدتی نجف بودند و سپس در تبریز 10 سال اقامت داشت و بر اثر مشکلات اقتصادی و کشاورزی به زادگاه خود مهاجرت کرد.
وی در ادامه به خاطراتی از زندگی نامه علامه(ره) اشار کرد و گفت: علامه(ره) در اوایل تحصیل به صرف ، نحو و ادامه تحصیل علاقه زیادی نداشت و از این روی هر چه میخواند، نمیفهمید و چهار سال به همین نحو گذراند. تا اینکه یکباره «عنایت خدایی» دامنگیر او شده، و در خود یک نوع شیفتگی و بیتابی نسبت به تحصیل کمال پیدا می کند؛ به طوری که از همان روز تا پایان تحصیل که تقریباً هیجده سال طول کشید، هرگز نسبت به تعلیم و تفکر احساس خستگی و دلسردی نمی کرد و در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت می نمود و باقی را به مطالعه میپرداخت تا حدی که شب را تا طلوع آفتاب به مطالعه میگذراند و همیشه درس فردا را، شب پیش، مطالعه میکرد و اگر اشکالی هم پیش میآمد خودش حل مینمود وهرگز اشکال و اشتباه خود را پیش استاد نبرد.
در خاطره ای به زبان خود علامه (ره) است که فرمود:« چون به نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشاوندی گاهگاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می شدم، یک روز در نجف ( درکنار) در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم آیت الله قاضی از آنجا عبور می کردند، چون به من رسیدند دست خود را به روی شانه ام گذاردند و گفتند:« ای فرزند، دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان! »
ایشان در آخر به معرفی تالیفات علامه (ره) پرداخت و گفت: دو اثر شاخص علامه که بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته تفسیر المیزان در 20 جلد و طی 20 سال به زبان عربی نوشته که روش تفسیری آن قرآن به قرآن می باشد و در شیوه تفسیری خود علاوه بر تفسیر آیات به بحث لغوی هم پرداخته و در بخش های جداگانه ای مباحث روائی، کلامی، فلسفی، اجتماعی و تاریخی نیز دارد.که این تفسیر توسط یکی از شاگردان خود بنام سید محمدباقر موسوی همدانی به زبان فارسی ترجمه شده است. از اثرات مهم دیگر ایشان اصول فلسفه و روش رئالیسم است با محتوای 4 مقاله فلسفی که مرتضی مطهری آن را با رویکرد فلسفی بسط داده است.
از آثار ایشان به زبان فارسی می توان به شیعه در اسلام، قرآن در اسلام، اسلام و انسان معاصر، سنن النبی، و به زبان عربی به کتاب توحید، بدایه الحکمه و نهایه الحکمه اشاره نمود.