به گزارش سرکارخانم حبیبی معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه آبیک کرسی آزاداندیشی با عنوان «ضرورت حجاب و اقتضائات فرهنگی جامعه» در این مدرسه برگزار شد. که تفصیل آن به شرح ذیل است:
چکیده نظرات استاد ارائه کننده بحث : جامعه، جز مجموعه اي از انسان هايي كه در كنار هم و با هم زندگي مي كنند و در تعامل هستند، نيست؛ بنابراين طبيعي است كه وضعيت تك تك افراد بر وضعيت كلي جامعه تاثيرگذار است. اگر جامعه اي افرادي ناسالم داشته باشد، امكان ندارد كه خود در سلامت به سر برد. جامعه آينه افراد جامعه است. پس بر تك تك افراد واجب است تا در جهت سلامت جامعه بكوشند. چرا كه همان طور كه چون قطره اي آب آلوده در ظرف آبي ريخته شود، تمام آب محتوي ظرف را آلوده مي كند؛ افراد آلوده نيز به راحتي جامعه را به آلودگي مي كشانند. تاثيرات حجاب بر بهبود وضعيت جامعه، به شرح ذیل است:
1. حجاب، عامل موثر بر سلامت جامعه: امام علي (ع) نيز در اين باره مي فرمايد: اگر بي حجابي و بي بند و باري زنان نبود، (آن قدر ايمان و اخلاق مردم خوب مي شد كه هيچ كس نافرماني خدا را نمي كرد) و خداوند حقيقتا مورد پرستش قرار مي گرفت. به يقيين اگر زن حجاب و پوشش مناسب نداشته باشد، عامل به وجود آمدن فساد در جامعه و نابودي اخلاق مي شود و زمينه تنزل انسان را به حيوانيت و متصف شدن به صفت هايي چون بي وفايي، دروغگويي، حليه گري، تشتت افكار و غيره به وجود مي آورد و باعث مي شود كه انسان هر جنايتي را انجام دهد
2. حجاب، عامل موثر بر ازدواج مشروع و معقول و سلامت نسل آينده: علت عمده بیماری های روانی که دردنیای غرب زیاد شده ، آزادی اخلاقی جنسی و تحریکات فراوان است. نبود حریم میان زن و مرد ، بی بند وباری و هیجانها را فزونی می بخشد و پیامد آن بیماری روانی است.
3. حجاب، عامل موثر بر بازدهي بيشتر فعاليت هاي اقتصادي: يكى از فوايد مهم حجاب در بُعد اجتماعى، حفظ و استيفاى نيروى كار در سطح جامعه است. در مقابل، بى حجابى و بدحجابى باعث كشاندن لذت هاى جنسى از محيط و كادر خانواده به اجتماع و در نتيجه، تضعيف نيروى كار افراد جامعه مى گردد
4. حجاب، عامل موثر بر توجه به ارزش های والا
عواطف انسانی دراثر گرایش به سمت بی بندو باری ها و شهوات ودنیا زدگی تضعیف گشته و در نهایت از امور انسانی و الهی همانند کمک به محرومان و نیازمندان جامعه غفلت خواهد شد.
چکیده نظرات استادمنتقد: برخي با ضرورت بحث حجاب مخالفند، زيرا، آن را مسئلهاي فردي ميدانند نه جمعي. از جمله ادله ايشان، آن است که حجاب در صدر اسلام اجباري نبوده، بلکه موکول به تصميم و خواست خود افراد بوده است. آنان ميگويند در ابتداي انقلاب اسلامي ايران نيز مسئله اجباري کردن حجاب محل اختلاف ميان علما گرديد. از جمله مرحوم آيت الله محمود طالقاني، پس از اعلام اجباري شدن پوشش سر براي زنان در ادارات دولتي توسط امام خميني، به موضعگيري عليه آن پرداخت. سخنان وي آنچنان که در روزنامه اطلاعات، مورخ 20 اسفند 1357 آمده است بدين قرار است: «حتي براي زنهاي مسلمان هم در حجاب اجباري نيست چه برسد به اقليتهاي مذهبي... ما نميگوييم زنها به ادارات نروند و هيچ کس هم نميگويد... زنان عضو فعال اجتماع ما هستند... اسلام و قرآن و مراجع دين ميخواهند شخصيت زن حفظ شود. هيچ اجباري هم در کار نيست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگي ميکردند؟ مگر چادر ميپوشيدند؟... کي در اين راهپيماييها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب يا بيحجاب بيايند؟ اينها خودشان احساس مسئوليت کردند، اما، حالا اين که روسري سر کنند يا نکنند باز هم هيچکس در آن اجباري نکرده است».نهايتاً طبق دستور امام خميني، اجباري شدن حجاب در ادارات دولتي اجرا شد و در سال 1363 مجلس شوراي اسلامي با تصويب قانون مجازات اسلامي، براي عدم رعايت حجاب در معابر عمومي، 72 ضربه شلاق تعيين نمود (ماده 638 قانون مدني، براي زنان بيحجاب، حبس از ده روز تا دو ماه، يا جريمه نقدي تعيين کرده است).در مورد اختلافات ابتداي انقلاب بايد گفت آنچه بايد ملاک ما براي تشخيص قول صحيح از اقوال خطا باشد، ادلهاي است که طرفين بر ادعاي خود مطرح ميکنند؛ حجاب، يک عنوان شرعي است، ولي اجباري کردن حجاب در جامعه، يک عنوان شرعي نيست، بلکه عنواني مربوط به زندگي روزمره است که بايد از طريق انطباق قواعد عام شرعي حکمش را در هر زمان به دست آورد. در زمان پس از رسول خدا روشن است که جز مدتي بسيار اندک، هيچگاه حکومت در دست اهل بيت عليهم السلام نبوده است تا در رابطه با اجباري کردن حجاب نظري بدهند، اما، امروز پس از تثبيت انقلاب اسلامي و حصول اقتدار لازم براي دولت، موانع برطرف شدهاند. حال بايد ديد، آيا اجباري کردن حجاب در دوراني که قابل تحقق است تحت کدام يک از عمومات ديني ميگنجد؟
نتایج دیدگاه موافق:
1.کیفیت حضور افراد در جامعه و رعایت و عدم رعایت حریم ها بر سلامت جامعه اثر می گذارد. در نتیجه حجاب یک قانون اجتماعی است تا فردی
2. در قانون حجاب مهربانی و مهرورزی به دیگران به ویژه مردان جامعه موج می زند.
3. حجاب علاوه بر تاثیرات فرهنگی و معنوی و روانی، تاثیرات دیگری چون اقتصادی هم دارد.
نتایج دیدگاه مخالف :
1.حجاب مساله ای کاملا فردی است و اجتماعی نیست.
2. سیره پیامبر و ائمه معصومین بر اجباری کردن حجاب نبوده است.
3. با پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام(ره) حجاب اجباری اعلام شد.
4. اصل حجاب قانون شرعی است اما اجبار به رعایت حجاب، شرعی نیست.