برگزاری نشست پژوهشی

برگزاری نشست پژوهشی با موضوع معرفی کتاب همرزمان حسین(ع)

شناسه خبر : 150647

1403/09/04

تعداد بازدید :

برگزاری نشست پژوهشی با موضوع معرفی کتاب همرزمان حسین(ع)
معاون پژوهشی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) شهرستان بهاباد از برگزاری نشست پژوهشی با موضوع معرفی کتاب همرزمان حسین(ع) خبر داد

به گزارش روابط‌عمومی مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها شهرستان بهاباد، معاون پژوهشی این مدرسه از برگزاری نشست پژوهشی با موضوع "معرفی کتاب همرزمان  حسین(ع)"به مناسبت هفته کتاب  با حضور خانم معصومه یزدانی معاون پژوهش واز اساتید مدرسه در جمع طلاب این مدرسه خبر داد.

خانم معصومه یزدانی گفت : کتاب همرزمان حسین علیه السلام مجموعه سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال هزار و سیصد و پنجاه و یک در هیئت انصارالحسین علیه السلام است که بسیار زیبا و دل‌نشین و تحلیل رسالت و مبارزات سیاسی ائمه علیه السلام می پردازد.

وی افزود: مطالب کتاب به اندازه‌ای زیبا و روان است که کم‌تر خواننده‌ای حاضر است لذت هر چه سریع‌تر خواندن کتاب را از دست بدهد چراکه اطلاعاتی بسیار مهم و اساسی درباره ائمه علیه السلام و مبارزات، شیوه و اهداف آن‌ها دارد که نیاز هر طلبه‌ای است.

وی افزود: در این کتاب نظریات عالمان و اندیشمندانی که تحقیقات گسترده‌ای را برای تحلیل دوران دویست و پنجاه ساله امامت ائمه معصوم علیه السلام به انجام رسانده‌اند مورد بررسی قرار گرفته است و هر کجا که راه را اشتباه رفته‌اند دلیل واضح بر عدم صحت آن مطلب بیان گردیده است.

ایشان گفت: رهبر انقلاب در این بیانات با زبانی صریح، به بیان مجاهدت همیشگی ائمه علیه السلام و تبیین زندگی مبارزاتی ائمه علیه السلام، اهمیت شناخت امامان و توطئه دشمنان برای تحریف چهره مبارزاتی و مجاهدانه‌ی این بزرگواران، مقامات و وظایف آنان، معانی مختلف جهاد و... پرداخته شده‌است.

معاون پژوهش حوزه افزود: شناساندن چهره واقعی امام سجاد علیه السلام، تلاش‌ها و نوع مبارزات، شیوه تربیتی شاگردان و... به‌خوبی در این کتاب آمده‌است و با دلایل مبرهن، ذهن مسلمانان را درباره‌ی  این امام بزرگ که بیشتر مواقع از ایشان با الفاظ" بیمار کربلا" در ذهن تداعی می‌گردد را بیان کرده‌است و ذهن را به بابی تازه درباره‌ی این بزرگوار، هدایت می‌نماید هم‌چنان‌که مقام حضرت زینب سلام‌الله‌علیها هنگام خطبه‌خوانی در کاخ یزید را بیان می‌کند و این زن را به‌عنوان اسطوره معرفی می‌کند.

یزدانی گفت: آیت‌الله خامنه‌ای در روز عاشورا نیز این جلسات را برگزار کردند و این نشان‌دهنده اهمیت کسب علم است و به ما می فهماند که روز تاسوعا و عاشورا مختص عزاداری نیست و کسب فضایل و علم آموزی نیز همانند عزاداری برای سرور و سالار شهیدان پاداش دارد.  وی در رابطه با همین موضوع افزود:پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری می کند و همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد و درک نماید. معاون ژوهش مدرسه گفت:علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه ویژه ای است. نقش علم در زندگی انسان این است که راه سعادت، تکامل و راه ساختن را به انسان می آموزد. علم، انسان را توانا می کند که آینده را همان گونه که می خواهد بسازد. علم مانند ابزاری در اختیار خواست انسان قرار می گیرد و طبیعت را آن چنان که انسان بخواهد و فرمان دهد می سازد.

 

ایشان افزود:پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیروانش را به فراگیری علم و دانش تشویق می کرد. کودکان اصحابش را وادار کرد که سواد بیاموزند. برخی از یارانش را فرمان داد زبان سریانی بیاموزند. این تأکید و تشویق ها در باره علم سبب شد که مسلمانان با همت و سرعت بی نظیری به جستجوی علم در همۀ جهان پرداختند.

ایشان در پایان گفت:تاریخ بشر با آموختن و تعلیم و تربیت آغاز می شود، انسان ها از روزگار کهن و آن زمان که پا به عرصه ی تاریخ و حیات خود گذاشتند، شروع به آموختن و کشف راز و رمز اطراف خود و انتقام مفاهیم و اطلاعات به منظور بیان دیدگاه و نظرات خود نمودند و انسان ها از همان ابتدای خلقت تا به امروز که از راه های گوناگون دانش و اطلاعات خود را بدست می-آورد بر اهمیت و نقش علم و دانش در زندگی خود پی برده بودند. در ادیان گوناگون به تناسب به فراگیری علم و دانش تاکید و توصیه شده است اما هیچ دینی همانند اسلام و به اندازه آن مسلمانان را به آموختن علوم گوناگون و یا دادن آن به دیگران به منظور رواج علم و دانش میان مردم تاکید نکرده است .مسلمانان از همان روزگار اولیه به دنبال کسب علم و دانش بودند که این امر از توصیه های قرآن و دین مبین اسلام نشات می گرفت و قرآن این کتاب آسمانی خود به عنوان اساس علوم اسلامی و اخلاقی و همچنین پیامبر اکرم (ص) نیز که خود به عنوان اولین معلم و مربی در تاریخ که تعالیم و احکام دین اسلام را به یاران و صحابهٔ خود می آموخت از عوامل اساسی گرایش و تحرک مسلمانان به آموختن علم و علوم آموزی بوده است و با تاسیس اولین حلقه های درسی در مساجد علم آموزی مسلمانان آغاز شد.