حجتالاسلام و المسلمین وحید مهدویراد رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ، حضور طلاب در فضای مجازی را آسیبزا دانست و گفت: هضم شدن طلبهها در فضای مجازی یکی از دغدغههایی است که مسئولین حوزه باید آن را جدی بگیرند.
وی با اشاره به آسیبهای فضای مجازی در ارتباط با طلاب افزود: تلف شدن وقت و هدر رفتن عمر بهجای یادگیری علم و دانش و رشد معنویت از خطرات فضای مجازی در ارتباط با طلاب است.
از هم گسستگی خانواده ها و از بین رفتن صمیمیت بین اعضای خانواده از دیگر مباحثی بود که رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: بروز مشکلات خانوادگی و غفلت از همسر و تربیت فرزندان بازتاب دیگری از حضور فضای مجازی در زندگی طلاب است.
حجتالاسلام و المسلمین مهدوی راد تصریح کرد: شایعهپراکنی در فضای مجازی و نسبت دادن امور غیراخلاقی به جامعه روحانیت و نشر آن در بین طلاب و جامعه و سردرگم شدن طلاب در تشخیص واقعیت، خطر دیگری است که باید طلاب به آن توجه داشته باشد.
افت شدید اعتمادبهنفس آسیب دیگری بود که مهدویراد به آن اشاره کرد و گفت: تبلیغات وسایل مدرن زندگی در فضای مجازی و مقایسه کردن آن با وسایل زندگی شخصی مشکل دیگری است که طلاب را در فضای مجازی تهدید میکنند و باعث کاهش اعتمادبهنفس در زندگی میشود.
در ادامه مهدوی راد ضمن اشاره به راهکارهای مقابله با تهدیدهای فضای مجازی بیان داشت: در شرایط فعلی لازم است طلاب سواد رسانهای داشته باشند و فعالیت در فضای مجازی را بهصورت سازمانی و با تولید محتوای علمی پیش ببرد.
وی افزود: فعالیت طلاب در فضای مجازی باید بهصورت گروهی و تیمی باشد و طلاب با تشکیل تیمهای فکری گروهی فعالیتهای دقیق رسانهای انجام دهند در غیر این صورت میدان را خواهند باخت
وی تصریح کرد: دشمن به این نتیجه رسیدهاست که اگر بخواهد اسلام را بزند لازم است طلاب و یک فرد اسلامی را تحت الشعاع قرار دهد چون زبان اسلام را اسلامی میداند. بنابراین بحث فضای مجازی خیلی بحث گستردهاست. طلاب باید سواد رسانهای داشتهباشند و با آگاهی کامل و علمیتر پیش بروند.
در پایان حجتالاسلام و المسلمین مهدوی راد به معرفی کتاب«حجره پریا» پرداخت و گفت: کتاب حجره پریا مستندی داستانی از فعالیت طلبههای خانم در فضای مجازی است که برای حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی تلاش میکنند و در این مسیر با اتفاقات متنوعی روبهرو میشوند که لازم است طلاب این کتاب را مطالعه کنند و از آن الگو بگیرند.