رابطه خلود با عدل الهی از منظر متکلمین معاصر
تحقيق حاضر با عنوان رابطه خلود با عدل الهي از منظر متكلمين معاصر انجام گرفت. با توجه به اينكه به اقتضاي عدالت، كيفر بايد به اندازه ي جرم باشد، چنان كه خداوند خود مي فرمايد: «وَ جَزاءُ سَيِّئَة سَيِّئَةٌ مِثْلُها؛ وجزاي هر بدي، بدي اي همانند آن است» و «جَزاءً وِفاقاً؛ جزايي موافق (اعمال ايشان) است» و نه زيادتر از جرم، پس عذاب جاودان چه معنايي دارد؟. يعني چگونه عذاب جاودانه در برابر گناه محدود با اصل عدالت خداوند سازگار است؟ آيا عدالت ايجاب نمي كند كه يك نوع تعادل در اينجا برقرار شود؟ به همين دليل محقق در پرتو اين پژوهش، حقيقت معصيت و عذاب و جهنم را بررسي و سپس درباره ي جاودانگي عذاب براي يك معصيت و مقايسه ي جزا و جرم به پاسخ مي پردازد. روش تحقيق بصورت كتابخانه اي و اسنادي و با رويكرد تحليلي انجام شده است كه ابتدا فيش برداري از منابع مربوطه و جمع آوري اطلاعات صورت گرفت و سپس اطلاعات گردآمده دسته بندي گرديد تا بتوانيم به بررسي رابطه بين خلود در عذاب با عدل الهي از نظر متكلمان معاصر بپردازيم زيرا درباره پذيرش خلود در بهشت بين انديشمندان اسلامي اختلافي وجود ندارد اما درباره دوزخيان اختلاف نظرهايي وجود دارد. نتايج تحقيق نشان داد كه: خلود به معناي ماندن طولاني، فقط در يك مورد بر ابدي بودن دلالت دارد و آن خلود كافران در آتش است. درباره پذيرش خلود در بهشت بين عالمان اختلافي وجود ندارد اما درباره دوزخيان دسته اي طرفدار خلود در آتش جهنم و عذاب دائمي هستند و دسته اي ديگر براين باورند كه خلود در آتش هست اما عذاب به جهت غلبه رحمت الهي از بين مي رود.
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : گلستان
- : گرگان
- : گلستان - گرگان - مدرسه علمیه تخصصی الزهراء «علیها السلام»