اردبیل نشست پژوهشی مدیریت استان با همکاری مدرسه الزهرا سلام الله علیها

شناسه خبر : 115612

1400/09/20

تعداد بازدید : 127

اردبیل نشست پژوهشی مدیریت استان با همکاری مدرسه الزهرا سلام الله علیها
به گزارش معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اردبیل، نشست پژوهشی به مناسبت آغاز اولین روز هفته کتاب با موضوع " کتابخوانی، راهبردها، توسعه پژوهش " با همکاری مدرسه عالی الزهرا(سلام الله علیها) اردبیل ، با حضور سرکارخانم جهانی در کتابخانه مدرسه الزهرا برگزار گردید.

خانم جهانی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل ، ضمن تبریک گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت:  دین مبین اسلام اهمیت ویژه ای برای مطالعه و کتابخوانی قائل است چنانچه معجزه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)از نوع کتاب است و  اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد با الفاظ قلم و کتاب و علم توأم بوده که خداوند در این آیات به قلم  قسم یاد کرده است. ایشان با استناد به حدیثی از  پیامبر گرامی اسلام فرمودند: وقتی فردی از دنیا می رود عملش  قطع میشود مگر در 3 چیز؛که یکی از آن  عملی است که مردم از آن سود می برند مانند کار علما و نویسندگان که کتاب می نویسند و علم خود را برای آیندگان به یادگار می گذارند.
ایشان در ادامه در مورد اهمیت کتابخوانی و مطالعه افزودند: نقش کتاب در هدایت، رستگاری و پیشرفت کشور در جوانب مختلف قابل انکار نیست زیرا موجب رشد و ترقی کشور شده و هویت دینی و ملی جامعه را حفظ و تقویت می کند . در جامعه امروزی یکی از شاخص هایی که براساس آن کشورها درجه بندی می شوند و براساس آن جایگاه و توسعه کشورها لحاظ می شود ؛ وجود محیط های آموزشی براساس سنجش  میزان تلاش افراد آن جامعه در تولید علم و پژوهش است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل با اشاره به فراهم ساختن زیرساخت های پژوهش قبل از شروع هر کار گفت: مراکز آموزشی سه کارکرد اصلی دارند: اول : انتقال علم و دانش ، دوم : تولید دانش(علم و پژوهش) ، سوم: اشاعه و ترویج دانش(خدمات دهی)؛  قطعا اگر قبل از آغاز هر کار پژوهشی ، زیرساخت ها فراهم گردد و تناسب خوبی بین این سه کارکرد در مراکز آموزشی برقرار شود و به پژوهش و ترویج دانش توجه ویژه شود ؛ جامعه نیز از ثمرات آن بهره مند خواهد کرد.
استاد حوزه در ادامه بیان داشتند: از موانع تحقیق و پژوهش می توان به عواملی چون : قائل نشدن ارزش برای جایگاه تحقیق و پژوهش، ضعف روحیه پژوهشی در افراد،  موانع اقتصادی (عدم اختصاص بودجه کافی به پژوهش) ، کاربردی نبودن نتایج تحقیق و پژوهش ، وجود سلسله مراتب اداری طولانی و نبود نیرونی انسانی فعال و متخصص در بحث پژوهش اشاره کرد. که اگر  این  موانع برطرف و مشکلات حل شود و در کنار آموزش برای پژوهش نیز برنامه ریزی گردد ؛ موجب رشد پژوهش در حوزه های علمیه و به مراتب حل مشکلات جامعه خواهیم بود.
ایشان در پایان افزودند: از اهداف ما این است که حوزه علیمه خواهران بصورت تخصصی  وارد مباحث زن و خانواده شود و آسیب های موجود در این مسائل شناسایی و راهکارهایی برای آن ارائه شود تا بدینوسیله مشکلات موجود در مسائل زن و خانواده حل شود  و این امر فقط در سایه  تحقیق و پژوهش کردن حاصل می گردد.

اخبار مرتبط