گونه شناسی واموزه های روایات تفسیری سوره نمل
چكيده:
موضوع اين پژوهش " گونهشناسي روايات تفسيري و آموزه هاي هدايتي سوره نمل " مي باشد. هدف از اين تحقيق شناخت و دستهبندي نظاممند انواع گونههاي روايات تفسيري ذيل آيات مورد بحث، با هدف رسيدن به مراد حقيقي آيات و همچنين فهم آموزه ها و پيامهاي مورد تأكيد در روايات تفسيري آيات اين سوره است. روش پژوهش در اين تحقيق كتابخانهاي و به شيوهي توصيفي- تحليلي مي باشد. مطالب در سه فصل سامان يافته است. فصل اول كليات مي باشد. فصل دوم كه به بحث گونهشناسي پرداخته است،113 روايت مورد بررسي قرار گرفته كه 12 روايت مربوط به سوره شناخت است، 54روايت، ناظر به ظاهر آيات قرآن به صورت آشكارا و 47 روايت ناظر به مفاهيم باطني و لايه هاي دروني آيات مي باشد. در دستهي روايات" ناظر به ظاهر آيات به صورت آشكارا"، بيشترين روايت و قول مربوط به گونهي"تبيين جزئيات" مي باشد و در "دستهي روايات ناظر به مفاهيم باطني و لايه هاي دروني آيات"، بيشترين روايت مربوط به گونهي "جري و تطبيق" مي باشد. فصل پاياني به پيامهاي مورد تأكيد روايات پرداخته است كه در چهار آموزهي "اعتقادي"، "اخلاقي- تربيتي"، "اجتماعي" و "علمي" تنظيم شده است. بيشترين آموزهها مربوط به آموزهي اخلاقي تربيتي بوده كه به موضوعاتي از قبيل تربيت، نقش سرپرست خانواده، ظرفيت وجودي افراد و يأس و اميد پرداخته است.
كليدواژهها: تفسير، روايت تفسيري، تفسير روايي، تفسير اثري، سوره نمل، گونهها، آموزهها
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : خمینی شهر
- : اصفهان - خمینی شهر - مدرسه علمیه تخصصی فاطمة الزهراء «علیها السلام»