در این نشست که به صورت حضوری و با حضور استاد،سرکار خانم نیکوخصال برگزار شد، دراین کارگاه ایشان ضمن تعریفی از پژوهش،حوزه علميه را که به عنوان يكى از مهمترين مراكز توليد علم است موظف دانست که به تقویت روحيه علمى و حمايت از دانشپژوهان در جهت ارتقاى بينش و منش علمى و دميدن روح اميد و نشاط در بين طلّاب و پژوهشگران حوزوى بپردازد. بنابراين، واكاوى عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهاى طلّاب مىتواند نقطه آغازى بر تحليل واقعى وضعيت و دسترسى به راهكارهاى برونرفت از آن در راستاى اهداف حوزه باشد .
ایشان در ادامه افزود:عوامل فرهنگى مهمترين عوامل بازدارنده مؤثر بر پژوهشهاى طلّاب مىباشد كه در رأس آن، نهادينه نشدن فرهنگ پژوهش قرار دارد. پس از آن، عوامل بازدارنده مربوط به سياستگذارى نظام تحقيقاتى با مهمترين دغدغه، يعنى موظف نبودن مدرسان براى انجام كارهاى تحقيقاتى و سپس عوامل فردى (فنى و تخصصى) قرار دارد. همچنین آشنايى كم با روشهاى تحقيق و آشنايى كم طلّاب با شيوههاى بهرهگيرى از اينترنت، رايانه و منابع پژوهشى. عوامل ادارى و ساختارى، نحوه ارائه خدمات پژوهشى و عوامل انگيزشى به ترتيب در ردههاى بعدى قرار دارند.
وی در ادامه افزود: مهمترين چالش پيشروى تحقيقات طلّاب، فرهنگسازى، ايجاد و نهادينه كردن روحيه تحقيق، تعاون، همكارىو فعاليتهاى گروهی است .
ایشان در پایان این نشست اشاره کرد که شاید ابتدا سخت باشد اما با ايجاد فرهنگ پژوهش مىتوان آموزش را دچار تحولى اساسى در راستاى استقرار رويكرد پژوهشمحور نمود وبا اختصاص بخشى از وظايف آموزشى مدرسان به پژوهش، گامهاى بلندترى نيزبرداشت.