کرمان برگزاری نشست پژوهشی با عنوان:«تحلیل گزارش‌های ابن ابی‌الحدید پیرامون غدیر» توسط مدرسه فاطمیه کرمان

شناسه خبر : 104755

1399/12/16

تعداد بازدید : 144

کرمان برگزاری نشست پژوهشی با عنوان:«تحلیل گزارش‌های ابن ابی‌الحدید پیرامون غدیر» توسط مدرسه فاطمیه کرمان
نشست پژوهشی با عنوان: «تحلیل گزارش‌های ابن ابی‌الحدید پیرامون غدیر» توسط مدرسه فاطمیه کرمان، برگزار شد.

نشست پژوهشی با عنوان: «تحلیل گزارش‌های ابن ابی‌الحدید پیرامون غدیر» توسط مدرسه فاطمیه کرمان، برگزار شد.

در این نشست که از طریق فضای مجازی و توسط سرکار خانم اکبری، برگزار شد، ایشان غدیر را یکی از مهم‌ترین و مسلم‌ترین حوادث تاریخ اسلام معرفی کرده و بیان داشت: غدیر یک رخداد تاریخی صرف نیست؛ بلکه یک سرفصل اعتقادی است. می‌توان گفت رسالت همه پیامبران در غدیر مفهوم پیدا کرد. ایشان اذعان داشت: بزرگان شیعه به قطعیت وقوع غدیر و دلالت آن را بر امامت بلافصل علی علیه السلامقبول دارند، ولی نویسندگان اهل سنت مواضع مختلفی در این زمینه دارند که یکی از این نویسندگان، ابن ابی الحدید است.

سپس ایشان به معرفی اجمالی از شخصیت، مذهب و اساتید ابن ابی‌الحدید پرداخت و بعد از توضیح مختصری در مورد شرح نهج البلاغه ابن ابی‌الحدید، به ذکر گزارش‌های او پیرامون غدیر پرداخت.

استاد بیان داشت: این گزارش‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:دسته اول، گزارش‌هایی که در خصوص حاضران در غدیر می‌باشند.ابن ابی‌الحدید «زیدبن ارقم، انس بن مالک، معاویه و ابوهریره» جزء حاضران در غدیر شمرده‌است. استاد، هر کدام از این گزارش‌ها را بیان کرد و توضیحاتی را ارائه داد.  

در ادامه؛ خانم اکبری به دسته دوم گزارش‌ها که مربوط به احتجاج‌گران به غدیر بودند اشاره کرد و افزود: در گزارش‌های ابن ابی‌الحدید، 6 نفر جزء احتجاج‌گران به غدیر بیان شدند؛ اولین احتجاج‌گر به غدیر، امام علی علیه السلامهستند که حضرت در جلسه شوری، رحبه و جمل مناشداتی داشتند و افرادی را سوگند دادند و فرمودند: آیا در غدیر حضور نداشتید و «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را از زبان حضرت رسول صلی الله علیه  و آلهنشنیده‌اید؟.

ایشان حضرت زهرا سلام الله علیهارا دومین احتجاج‌گر به غدیر معرفی کرد و بیان داشت: والا مقام‌ترین پشتیبان ولایت، حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیهابودند. کتب تاریخی چند مورد از احتجاجات ایشان را ذکر می‌کنند ولی ابن ابی‌الحدید تنها به ذکر یکی از احتجاجات (لحظه عیادت زنان مدینه از حضرت) پرداخته است .

احتجاج عمار یاسر نزد عمر، ابن عباس نزد خوارج ، شاعر امامیه در شعر فضایل علی علیه السلامو احتجاج ابو نوح حمیری از دیگر مواردی بود که ابن ابی‌الحدید به آن‌ها اشاره داشته است.

خانم اکبری در انتهای جلسه بیان داشت: ابن ابی‌الحدید همه این گزارش‌ها را در شرح نهج البلاغه آورده است ولی وقتی می‌خواهد دیدگاه خود را در رابطه غدیر بیان کند، می‌نویسد: غدیر را نمی‌توانیم به عنوان نصی در مورد مساله خلافت و جانشینی حضرت رسول صلی الله علیه و آلهدانست گرچه پیامبر بارها با گوشه و کنایه مسئله جانشینی علی علیه السلامرا مطرح کرده است ولی این معرفی از طرف خدا نبوده است و حضرت رسول صلی الله علیه و آلهبه علت وجود مصلحت یا به امر خدا صراحتاً خلافت امام علی علیه السلامرا مطرح نکرده است. گرچه ابن ابی‌‌الحدید تحت تربیت استاد علویش نقیب ابوجعفر قرار داشت و از وجود او بهره‌ها برد و در شرح نهج البلاغه از فضایل امیرالمومنان علیه السلام سخن ها گفته است؛ ولی تعصب نسبت به مذهبش همچنان در وجود او باقی است و این دیدگاه ابن ابی‌الحدید برخواسته از همین تعصب است.                                               

اخبار مرتبط