کرمان برگزاری نشست پژوهشی توسط مدرسه فاطمیه کهنوج در سامانه سیما

شناسه خبر : 104308

1399/12/06

تعداد بازدید : 142

کرمان برگزاری نشست پژوهشی توسط مدرسه فاطمیه کهنوج در سامانه سیما
نشست علمی پژوهشی با عنوان: «آموزش پژوهش محور، چیستی، ضرورت و اهداف » توسط مدرسه فاطمیه کهنوج در سامانه سیما برگزار شد.

نشست علمی پژوهشی با عنوان: «آموزش پژوهش محور، چیستی، ضرورت و اهداف » توسط مدرسه فاطمیه کهنوج در سامانه سیما برگزار شد.

در ابتدای نشست ، استاد مربوطه ، خانم  دکترماهرو زاده ، اظهار داشت  : امروزه پرسش مهمی که ذهن دست اندر کاران تعلیم و تربیت را مشغول کرده این است که چرا عملکرد  نظام های تعلیم و تربیت موجود ، متناسب با اهداف و مطلوبیت های مورد انتظار آن ها نیست ؟

 ایشان در ادامه افزود : انتزاعی بودن آموزش ها به معنای پرداختن به اموری که از عرصة کاربرد و عمل ، گسسته یا بسیار دور است، نتایج نامطلوبی چون، بی فایده بودن آموزش زبان عربی، منطق، اصول، فقه، و همچنین رواج شرح ها، ترجمه ها و چکیده های بی محتوای علمی را به دنبال دارد و با نگاهی کوتاه به آموزه های اسلامی ، در باب تعلیم و تربیت دانسته می شود که آموزش گسسته از واقعیت یا بریده از کاربرد و عمل ، در اسلام پذیرفته نیست.

وی در ادامه اظهار داشت : مشکل بسیاری از نهادهای تعلیم و تربیت موجود ، گسست عرصة علم از میدان عمل و ساحت دانش ، از پهنة کاربرد است و آموزش های رایج به گونه ای نیست که خروجی های نظام آموزشی ، نیرو هایی آشنا با عرصة فعالیت تخصصی خود یا پژوهشگرانی بالفعل باشند.

سپس با اشاره به چیستی آموزش پژوهش محوراذعان نمود : یادگیری پژوهش محور یکی از الگوهای فعال و فرایند محور آموزش است که بر پایة سوال های چالش بر انگیز و موقعیت های مهم استوار است و به دانش پژوه فرصت داده می شود تا طراحی و تصمیم گیری نموده و مسئله را حل نماید در این روش علاوه بر شنیدن ، مولفه های مهمی همچون مشاهده و پرسش ، تفکر ، کاوشگری ، آزمایش و استدلال، مورد توجه قرار می گیرد تا فراگیران از همان ابتدای تحصیل به توانمندی تفسیر و قضاوت و نظریه پردازی مجهز شوند همچنین در این روش ،تاکید برچگونگی حل مساله است نه پاسخ مسئله ، و هدف اصلی این رویکرد این است که استاد بتواند ساختارهای ذهنی فعلی  دانش پژوهان را بشناسد و برای تغییر آن ها برنامه ریزی کند که این تغییر ها عبارتند از شناسایی و برطرف کردن سد های یاد گیری ، مستدل کردن ایده ها بر اساس شواهد واقعی و گسترش ایده های درست تر و همچنین ارتقای مهارت و بهبود دیدگاه اساتید در زمینه فرایند یاد دهی .

ایشان در پایان به دستاوردهای آموزش پژوهش محور اشاره کرد وافزود: تقویت مشاهده و پرسشگری ، جستجوی اطلاعات در کتاب و سایر منابع ، طراحی تحقیق ، استفاده از ابزار مناسب جهت گرد آوری اطلاعات ، تفسیر و تحلیل داده ها و... از دستاوردهای آموزش پژوهش محور هستند و  پیشرفت و تعالی فرهنگی ، علمی، صنعتی و.. هر کشور ، بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود و درواقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و تعالی محسوب می شود و بدون پرداختن کافی به پژوهش ، حتی اگر نشانه هایی از پیشرفت ، رخ دهد ، امری مستمر و پایدار نخواهد بود .

اخبار مرتبط