آثار متعددي که در جریان ارزيابي از نظر گذشت، با عناوينی علمی و بعضاً بديع و نوآورانه
ارائه شده بودند که گوياي علاقمندي طلاب جوان به مهم ترین مسائل علمی و چال شهای
روز بود؛ امّا متأسفانه محتوای آثار در بيشتر موارد، توسط خود نویسنده، پرورانده نشده بود.
البته، با وجود پايبندي طلاب به رعايت شئونات ظاهري تحقيق، امّا اكثر آثار با فقدان
ساختار منطقي در محتوای متن و ضعف عبار تپردازي توسط مؤلف، مواجه بوده است.
طاب جوان و متفكر ما در كنار بعد نظري و علمي، بايد همواره سعي نمایند تا در ابعاد
عملي و پاسخگويي به مسائل روز توانمند گردند؛ لذا تشويق و ترغيب ايشان، و استعان تشان
در راه تحقيق و پژوهش، از تكاليفي است كه بر عهده مسئولان و متولیان پژوهش در
حوز ههای علمیه است. برگزاری هماي شها و جشنوار ههاي علميِ پرباري چون جشنواره علامه
حلي)ره(، م یتواند در فراهم آوردن زمین ههای رشد علمی طلاب، بسیار مؤثر باشد.
بطور كلي، با توجه به ارزياب يهاي انجام شده، مي توان اعلام داشت كه سطح علمی
مقالات، تحقيقات پاياني و پايان نام هها، که به مرحله ارزیابی تفصيلي راه یافته بودند، پربار
و مطمح نظر بوده و حتي مي توان اذعان داشت كه سطح علمی آثار برگزيده، قابل رقابت
با مقالات و تحقيقات سطح بالا در دیگر مراکز علمی کشور است؛ امّا جاي بسي تأسف و
تأثر است كه به طور معمول، طلاب ما از قلم فرسايي هراسان هستند و صرفاً به نقل اقوال
و آراء دیگران بسنده ميكنند.
به اين ترتيب، از آنجا كه نام و آوا زه جشنواره علامه حلی)ره( فراگير شده و طلاب اهل
فكر و خوش ذوق را به رقابتی علمي فرا م يخواند، برماست كه با توجه به نيازسنجي جامعه
در وهلة اوّل و سپس نيازسنجي طلاب در مسائل مبتلابه روز، به تداوم چنين محافلي
همت گماريم. «نقد » و تلاش برای «ارائه نوآوری در موضوع تحقیق » دو موضوع بسیار
پر اهمیتی هستند که زمینه تولید علم را فراهم م یآورند؛ مع الأسف، این دو موضوع بسیار
مهم، در میان طلاب مدارس علمیه، چندان مورد توجه قرار نگرفته است
ارائه شده بودند که گوياي علاقمندي طلاب جوان به مهم ترین مسائل علمی و چال شهای
روز بود؛ امّا متأسفانه محتوای آثار در بيشتر موارد، توسط خود نویسنده، پرورانده نشده بود.
البته، با وجود پايبندي طلاب به رعايت شئونات ظاهري تحقيق، امّا اكثر آثار با فقدان
ساختار منطقي در محتوای متن و ضعف عبار تپردازي توسط مؤلف، مواجه بوده است.
طاب جوان و متفكر ما در كنار بعد نظري و علمي، بايد همواره سعي نمایند تا در ابعاد
عملي و پاسخگويي به مسائل روز توانمند گردند؛ لذا تشويق و ترغيب ايشان، و استعان تشان
در راه تحقيق و پژوهش، از تكاليفي است كه بر عهده مسئولان و متولیان پژوهش در
حوز ههای علمیه است. برگزاری هماي شها و جشنوار ههاي علميِ پرباري چون جشنواره علامه
حلي)ره(، م یتواند در فراهم آوردن زمین ههای رشد علمی طلاب، بسیار مؤثر باشد.
بطور كلي، با توجه به ارزياب يهاي انجام شده، مي توان اعلام داشت كه سطح علمی
مقالات، تحقيقات پاياني و پايان نام هها، که به مرحله ارزیابی تفصيلي راه یافته بودند، پربار
و مطمح نظر بوده و حتي مي توان اذعان داشت كه سطح علمی آثار برگزيده، قابل رقابت
با مقالات و تحقيقات سطح بالا در دیگر مراکز علمی کشور است؛ امّا جاي بسي تأسف و
تأثر است كه به طور معمول، طلاب ما از قلم فرسايي هراسان هستند و صرفاً به نقل اقوال
و آراء دیگران بسنده ميكنند.
به اين ترتيب، از آنجا كه نام و آوا زه جشنواره علامه حلی)ره( فراگير شده و طلاب اهل
فكر و خوش ذوق را به رقابتی علمي فرا م يخواند، برماست كه با توجه به نيازسنجي جامعه
در وهلة اوّل و سپس نيازسنجي طلاب در مسائل مبتلابه روز، به تداوم چنين محافلي
همت گماريم. «نقد » و تلاش برای «ارائه نوآوری در موضوع تحقیق » دو موضوع بسیار
پر اهمیتی هستند که زمینه تولید علم را فراهم م یآورند؛ مع الأسف، این دو موضوع بسیار
مهم، در میان طلاب مدارس علمیه، چندان مورد توجه قرار نگرفته است
منبع: ویژه نامه پنجمین چشنواره حلی استان تهران