پژوهش، فرآیندی است شامل مطالعه آگاهانه و برنام هریزی شده و روشمند که به هنگام مواجهه
با مسئل های صورت م یپذیرد. الحمدالله در حوز ههای علمیه خواهران، شاهد توجه و طرح آموزشِ
پژوهش محور هستیم؛ ولی تا رسیدن به مرحله اید هآل، فاصله زیادی وجود دارد. با آموزش و
شناخت رو شهای نوین تحقیق، م یتوان به تحقق آموزش «تحقیق محور » کمک نمود و مسیر
آن را هموار ساخت. اکنون، طلبه، با اهمیت و اصالت یافتن آموزش و حف ظمحوری روبروست. امروز
در مدارس علمیه به پژوهش توجه چندانی نم یشود و بسیاری از اساتید نیز آمادگی کامل برای
تدریس بر اساس شیوه آموزش پژوه شمحور را ندارند.
برخی از مشکلات و موانع تحقیق بدین شرح است:
-1 پایان نام ههای حوزوی، عمدتاً بر اساس مسئله علمی و ناظر بر چال شها و مشکلات
اجتماعی سامان نمی یابد؛ 2- عدم خلاقیت و نوآوری در تحقیقات که ناشی از عدم تفکر
است؛ 3- موازی و هم عرض بودن بسیاری از تحقیقات که بخشی از آن ناشی از عدم
استفاده از ظرفیت تحقیقات گروهی است.
چندپ یشنهاد:
1. آموزش گام به گام و کاربردی شیو ههای نوین تحقیق؛ 2. همچنا نکه پژوهش یک فرآیند
است، آموزش و نهادینه ساختن آن نیز مستلزم صرف زمانی گاه طولانی است. از این رو باید برای
نتیجه بخشی برنام ههای پژوهشی، صبر و تحمل داشت؛ 3. یک پژوهشگر برای انجام تحقیقات
علمی، به ذهنی آرام و مسلطّ نیازمند است؛ از این رو، مسئولین امر باید نسبت به تأمین نیازهای
مالی و معیشتی پژوهشگران، همّت گمارند؛ 4. تمرکز بخشیدن به امور تحقیقاتی در قالب گرو هها
و هست ههای پژوهش، با هدف حل مشکلات؛ 5. اساتید راهنما، باید به عنوان یکی از ارکان اصلی
تحقیقات علمی به حساب آیند و فعالیت ایشان، در پرونده پژوهشی ویژه اساتید، ثبت گردد؛
6. شناسایی و حمایت از طلاب برگزیده جشنواره؛ 7. تعامل با سازما نها و نهادهای مختلف برای
اخذ سفارش پر وژ ههای تحقیقاتی و انجام پژوه شهای مشترک
با مسئل های صورت م یپذیرد. الحمدالله در حوز ههای علمیه خواهران، شاهد توجه و طرح آموزشِ
پژوهش محور هستیم؛ ولی تا رسیدن به مرحله اید هآل، فاصله زیادی وجود دارد. با آموزش و
شناخت رو شهای نوین تحقیق، م یتوان به تحقق آموزش «تحقیق محور » کمک نمود و مسیر
آن را هموار ساخت. اکنون، طلبه، با اهمیت و اصالت یافتن آموزش و حف ظمحوری روبروست. امروز
در مدارس علمیه به پژوهش توجه چندانی نم یشود و بسیاری از اساتید نیز آمادگی کامل برای
تدریس بر اساس شیوه آموزش پژوه شمحور را ندارند.
برخی از مشکلات و موانع تحقیق بدین شرح است:
-1 پایان نام ههای حوزوی، عمدتاً بر اساس مسئله علمی و ناظر بر چال شها و مشکلات
اجتماعی سامان نمی یابد؛ 2- عدم خلاقیت و نوآوری در تحقیقات که ناشی از عدم تفکر
است؛ 3- موازی و هم عرض بودن بسیاری از تحقیقات که بخشی از آن ناشی از عدم
استفاده از ظرفیت تحقیقات گروهی است.
چندپ یشنهاد:
1. آموزش گام به گام و کاربردی شیو ههای نوین تحقیق؛ 2. همچنا نکه پژوهش یک فرآیند
است، آموزش و نهادینه ساختن آن نیز مستلزم صرف زمانی گاه طولانی است. از این رو باید برای
نتیجه بخشی برنام ههای پژوهشی، صبر و تحمل داشت؛ 3. یک پژوهشگر برای انجام تحقیقات
علمی، به ذهنی آرام و مسلطّ نیازمند است؛ از این رو، مسئولین امر باید نسبت به تأمین نیازهای
مالی و معیشتی پژوهشگران، همّت گمارند؛ 4. تمرکز بخشیدن به امور تحقیقاتی در قالب گرو هها
و هست ههای پژوهش، با هدف حل مشکلات؛ 5. اساتید راهنما، باید به عنوان یکی از ارکان اصلی
تحقیقات علمی به حساب آیند و فعالیت ایشان، در پرونده پژوهشی ویژه اساتید، ثبت گردد؛
6. شناسایی و حمایت از طلاب برگزیده جشنواره؛ 7. تعامل با سازما نها و نهادهای مختلف برای
اخذ سفارش پر وژ ههای تحقیقاتی و انجام پژوه شهای مشترک