برگزاری جشنواره استانی علامه حلی)ره(، حرکت میمون و مبارکی است که اکنون، حوزه
علمیه تهران، عل یرغم ضع فها و کاست یهای موجود، از ثمرات آن بهر همند گردیده است. با
این وصف، چند نکته در رابطه با آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، قابل ذکر است:
1. تنوع در ب هکارگیری انواع رو شهای تحقیق، چندان به چشم نمی آید. به طور طبیعی،
روش کتابخان های، رای جترین روش تحقیق در علوم انسانی به شمار می آید و آثار پنجمین
جشنواره علامه حلی نیز عمدتاً بر مبنای همین روش سامان یافته بودند.
2. متأسفانه غالب آثار بر اساس یک مسئله، حل مشکل و با رویکردی کاربردی نبوده
است. غالباً آثار با موضوعاتی تکراری و محدود به مسائل فردی و محلی بوده است.
3 - تخصصی شدن و محوربندی کردن پژوه شها از نظر محتوا و ساختار و نیز سط حبندی
کردن شرکت کنندگان بر عمق پژوه شها م یافزاید. حرکت به سمت تخصصی شدن
موضوعات و تفکیک تنوع شرکت کنندگان، یکی از ضرور تهای پیش روی جشنواره است.
4 . اهداف جشنواره، در عمل با ابهام هایی مواجه است. به طور مثال، هنوز کاملاً روشن
نیست که این جشنواره به دنبال نوآوری است یا به دنبال ایجاد انگیزه یا هر دو! مسلماً،
ارزیابی و داوری نهایی آثار بر اساس هر کدام از این سه مورد، متفاوت خواهد بود و فر مهای
ویژه ارزیابی نیز با مؤلف هها و اولوی تهای متفاوتی تهیه خواهد شد.
5. انتظار م یرود طلاب به ویژه پای ههای چهارم به بالا با اخلاق پژوهش آشنا شده و
از نقل قول از آثار دیگران، بدون ذکر منبع پرهیز کنند. اما متاسفانه هنوز در برخی موارد
مشاهده می کنیم که التزام اخلاقی کافی به این مهم رعایت نم یشود؛
6. از طریق تشویق طلاب به مطالعه کتب غیر درسی، آشنايي با چال شهای فکری-
اعتقادی جوانان، تواضع علمی و دوری از دگماتیسم و جز مگرایی، آشنایی با رو شهای مختلف
حل مسئله، آشنایی با مهار تهای تفکر انتقادی و تفکر خلاق، بالا بردن توانمند یهای فردی
از طریق حضور در کارگا ههای پژوهش و...، م یتوان مسیر پیشرفت پژوهشی را فراهم آورد
علمیه تهران، عل یرغم ضع فها و کاست یهای موجود، از ثمرات آن بهر همند گردیده است. با
این وصف، چند نکته در رابطه با آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، قابل ذکر است:
1. تنوع در ب هکارگیری انواع رو شهای تحقیق، چندان به چشم نمی آید. به طور طبیعی،
روش کتابخان های، رای جترین روش تحقیق در علوم انسانی به شمار می آید و آثار پنجمین
جشنواره علامه حلی نیز عمدتاً بر مبنای همین روش سامان یافته بودند.
2. متأسفانه غالب آثار بر اساس یک مسئله، حل مشکل و با رویکردی کاربردی نبوده
است. غالباً آثار با موضوعاتی تکراری و محدود به مسائل فردی و محلی بوده است.
3 - تخصصی شدن و محوربندی کردن پژوه شها از نظر محتوا و ساختار و نیز سط حبندی
کردن شرکت کنندگان بر عمق پژوه شها م یافزاید. حرکت به سمت تخصصی شدن
موضوعات و تفکیک تنوع شرکت کنندگان، یکی از ضرور تهای پیش روی جشنواره است.
4 . اهداف جشنواره، در عمل با ابهام هایی مواجه است. به طور مثال، هنوز کاملاً روشن
نیست که این جشنواره به دنبال نوآوری است یا به دنبال ایجاد انگیزه یا هر دو! مسلماً،
ارزیابی و داوری نهایی آثار بر اساس هر کدام از این سه مورد، متفاوت خواهد بود و فر مهای
ویژه ارزیابی نیز با مؤلف هها و اولوی تهای متفاوتی تهیه خواهد شد.
5. انتظار م یرود طلاب به ویژه پای ههای چهارم به بالا با اخلاق پژوهش آشنا شده و
از نقل قول از آثار دیگران، بدون ذکر منبع پرهیز کنند. اما متاسفانه هنوز در برخی موارد
مشاهده می کنیم که التزام اخلاقی کافی به این مهم رعایت نم یشود؛
6. از طریق تشویق طلاب به مطالعه کتب غیر درسی، آشنايي با چال شهای فکری-
اعتقادی جوانان، تواضع علمی و دوری از دگماتیسم و جز مگرایی، آشنایی با رو شهای مختلف
حل مسئله، آشنایی با مهار تهای تفکر انتقادی و تفکر خلاق، بالا بردن توانمند یهای فردی
از طریق حضور در کارگا ههای پژوهش و...، م یتوان مسیر پیشرفت پژوهشی را فراهم آورد
منبع: ویژه نامه پنجمین چشنواره حلی استان تهران