يادداشتي از خانم اقدس منصوری

شناسه نوشته : 14915

1394/03/04

تعداد بازدید : 1352

معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حضرت عبدالعظیم )ع( استان تهران
تحقیق و پژوهش پیرامون موضوعات متنوع و جدید، م یتواند گره از مشکلات متعددی
درجامعه بازگشاید. اگر قبل از تحقیق، آسی بشناسی نسبت به ناهنجار یهای اجتماع صورت
بگیرد، م یتوان راهکارهای لازم را ارائه داده و اذهان را درگیر مسأله نمود؛ تحقیقات اینچنینی،
کاملاً کاربردی بوده و به رفع موانع و مشکلات کمک خواهد کرد.
مشکل جدی که دراین مسیر درحوز ههای علمیه وجود دارد، آن است که طلاب، با اهداف
دقیق پژوهش آشنا نبوده و تحقیقات آ نها جنبه کاربردی ندارد. البته وجود کارشناسان تحقیق
و آشنا به مسائل و مشکلات اجتماعی، امری اجتنا بناپذیر است. به طور معمول، انگیزه رفع
موانع و مشکلات در ذهن و ضمیر طلاب وجود دارد ولی عدم حضور کسانی که این انگیزه را
به سمت عملی شدن سوق دهند، احساس م یشود. البته در مواردی نیز امکان عملیِ تحقیقات
میدانی برای طلاب مدارس علمیه فراهم نیست. به هر روی، در میان طلاب مدارس علمیه،
طلاب مستعد و توانمند حضور دارند که باید شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.
يکي از مشکلات پس از جشنوار هها، این است که طلاب مستعد و برگزیده، مورد حمایت
و توجه جدی قرار نم یگیرند؛ از این رو، ممکن است آنان انگیزه لازم برای ادامه کار را از
دست بدهند. بنابراین، لازم است که با تشویق برای شرکت در کارگا ههای مختلف پژوهشی،
توانمندی آ نها را بالا برده تا شاهد استمرار پویاییِ آ نها باشیم. پس، مشکلات همیشه از
ناحیه کمبود بودجه نیست؛ بلکه حمای تهای معنوی نیز در این مسیرلازم است.
یکی دیگر از مشکلات، آموزش محور بودن حوز ههای علمیه است، به طوری که طلاب،
بیشتر وقت خود را صرف آموزش م ینمایند. باید نظارت جدی بر برنام هریز یهای آموزشی
صورت گرفته و مورد بازبینی قرار گیرند. در این زمینه لازم است که از طریق اختصاص بخشی
از فعالی تهای علمی طلاب به آموختن رو شهای تحقیق و انجام تحقیقات علمی روشمند، در
راستای تعمیق آموخت هها م یتواند به رشد علمی طلاب مدارس علمیه کمک کند؛ همچنین
تشویق و ترغیب اساتید مدارس علمیه نیز م یتواند در تحقق این هدف بسیار مؤثر افتد
 
منبع: ویژه نامه پنجمین چشنواره حلی استان تهران

نوشته های مرتبط