قدرت تفکر و تولید علم، یکی از شاخص ههای جامعه پیشرفته است. شخصی م یتواند
به شناسایی و حل مسائل و مشکلات در همه زمین هها اقدام کند که خود، اهل تفکر و
تحقیق است. رشد تفکر و عقلانیت در فرد و تبدیل شدن آن به یک فرهنگ، مرهون انجام
پژوه شهای دقیق، منطقی و اخلاقی است. روشمندی پژوه شهای علمی، م یتواند تا حدود
بسیار زیادی، صحت و سلامت یک اثر علمی را تضمین کند؛ از این رو، رو ششناسی در بحث
پژوهش بسیار مهم است.
پژوهش زمانی که منجر به کشف یک حقیقت، پاسخ به یک سؤال و یا نظری هپردازی شود،
در واقع، کاربردی م یگردد و این امر نیازمند عقلانیت آزاد، رها شدن از تعص بهای نابجا،
رهایی از جمود و قشر یگرایی است. خداوند در آیه 17 و 18 سوره مبارکه الزمر م یفرماید:
«فَبَشِّرْ عِبَادِ الذَِّينَ يسَْتَمِعُونَ القَْوْلَ فَيَتَّبعُِونَ أحَْسَنَهُ]...[ » .دین اسلام کسی را مسلمان واقعی
م یداند که در رسیدن به حقانیّت، از عقل و فکر خود استفاده کرده باشد. خدای تعالی به رسول
مکرم اسلام، حضرت محمد)ص( م یفرماید: به بندگانم، آ نها که سخ نها)ی حقّ و باطل( را
م یشنوند و سپس از نیکوترین آن پیروی م یکنند، مژده بده. بشارت در این آیه، از آن کسانی
است که حق را با تحقیق و بررسی م یپذیرند.
بنابراین، م یتوان گفت که پرسش درباره آنچه را که نم یدانیم و به دنبال حقیقت بودن، آن
چیزی است که قرآن کریم، ما را بدان سفارش نموده است. در حدیثی از معصوم علیه السلام،
در رابطه با اهمیت سؤال این نکته ذکر دشه که وقتی کسی سؤال م یپرسد، حداقل 4 نفر به
رشد معرفتی و دینی م یرسند: 1-سوال کننده 2-پاسخ دهنده 3-مستمعین 4-کسانی که بنیان
آن جلسه گفتگو را بنا گذاشت هاند.
به نظر م یرسد کرس یهای آزاد اندیشی و مناظرات با تحریک عقلانیت و ایجاد مسئله و
دغدغه برای پژوهشگر، مجال مناسبی برای پژوه شهای مؤثر ایجاد م ینماید
به شناسایی و حل مسائل و مشکلات در همه زمین هها اقدام کند که خود، اهل تفکر و
تحقیق است. رشد تفکر و عقلانیت در فرد و تبدیل شدن آن به یک فرهنگ، مرهون انجام
پژوه شهای دقیق، منطقی و اخلاقی است. روشمندی پژوه شهای علمی، م یتواند تا حدود
بسیار زیادی، صحت و سلامت یک اثر علمی را تضمین کند؛ از این رو، رو ششناسی در بحث
پژوهش بسیار مهم است.
پژوهش زمانی که منجر به کشف یک حقیقت، پاسخ به یک سؤال و یا نظری هپردازی شود،
در واقع، کاربردی م یگردد و این امر نیازمند عقلانیت آزاد، رها شدن از تعص بهای نابجا،
رهایی از جمود و قشر یگرایی است. خداوند در آیه 17 و 18 سوره مبارکه الزمر م یفرماید:
«فَبَشِّرْ عِبَادِ الذَِّينَ يسَْتَمِعُونَ القَْوْلَ فَيَتَّبعُِونَ أحَْسَنَهُ]...[ » .دین اسلام کسی را مسلمان واقعی
م یداند که در رسیدن به حقانیّت، از عقل و فکر خود استفاده کرده باشد. خدای تعالی به رسول
مکرم اسلام، حضرت محمد)ص( م یفرماید: به بندگانم، آ نها که سخ نها)ی حقّ و باطل( را
م یشنوند و سپس از نیکوترین آن پیروی م یکنند، مژده بده. بشارت در این آیه، از آن کسانی
است که حق را با تحقیق و بررسی م یپذیرند.
بنابراین، م یتوان گفت که پرسش درباره آنچه را که نم یدانیم و به دنبال حقیقت بودن، آن
چیزی است که قرآن کریم، ما را بدان سفارش نموده است. در حدیثی از معصوم علیه السلام،
در رابطه با اهمیت سؤال این نکته ذکر دشه که وقتی کسی سؤال م یپرسد، حداقل 4 نفر به
رشد معرفتی و دینی م یرسند: 1-سوال کننده 2-پاسخ دهنده 3-مستمعین 4-کسانی که بنیان
آن جلسه گفتگو را بنا گذاشت هاند.
به نظر م یرسد کرس یهای آزاد اندیشی و مناظرات با تحریک عقلانیت و ایجاد مسئله و
دغدغه برای پژوهشگر، مجال مناسبی برای پژوه شهای مؤثر ایجاد م ینماید
منبع: ویژه نامه پنجمین چشنواره حلی استان تهران