گفتگو با سرکار خانم آفرين کيا

شناسه نوشته : 14896

1394/03/03

تعداد بازدید : 973

گفتگو با سرکار خانم آفرين کيا پژوهشگر و استاد حوزه علميه خواهران
به نظر شما نقش و جایگاه طلاب در آینده علمی کشور چگونه است؟
با توجه به اینکه مواد درسی در حوز هها بسیار متنوع و به همین جهت پرداختن به آن به سبب
حجم زیاد مطالب کافی نیست و طلاب بیشتر زمان خود را در حفظ و مطالعه سطحی م یگذرانند،
دیده م یشود فارغ التحصیلان توامندی از آن مراکز به جامعه علمی کشور وارد نم یشوند. این امر
بدی نگونه محقق خواهد شد که مطالب دروس تا حدی متعادل شود که زمان بیشتری به موشکافی
و بررسی عمیق مطالب گذاشته شود. در بررسی دقیق، نکاتی بر طلبه آشکار خواهد شد که با پرسش
و پاسخ و رسیدن به جواب از این طریق م یتواند در تولید علم نقش بسزایی داشته باشد.
به نظر شما، جشنواره علامه حلی)ره( چه میزان در رسیدن به این
جایگاه را هگشا است؟
جشنوار ههای علمی م یتوانند در تولید آثار علمی ارزشمند و نیز هدایت و جه تدهی طلب هها
نقش مؤثری داشته باشند ولی این کافی نیست. در این زمینه، هدایت پژوهشگران توسط استادان
متعهد و توانمند و خلاق و ایجاد انگیزه م یتواند کمک شایانی در تولید علم و پرورش پژوهشگران
نخبه داشته باشد.
به نظر شما، غیر از جشنواره علامه حلی)ره(، چه را هکارهای دیگری
برای تشویق طلاب به پژوهش وجود دارد؟
باید فضای پژوهشگری در حوز هها ایجاد شود و این امر ایجاد نم یشود مگر با حضور استادانی
که با داشتن اطلاعات همه جانبه، در طلب هها ایجاد سؤال کرده و اینگونه ذهن آ نها را جستجوگر
و خلاق تربیت نمایند و برای رسیدن به جواب سؤا لها تنها برایشان هادی و راهنما باشند و
اینگونه، علاوه بر شکوفا شدن استعدادها یشان انگیز های ایجاد م یشود تا به سمت مطالعه و
پژوهش سوق داده شوند.
چه آسی بها و آف تهایی در راه تربیت و تکامل مهار تهای پژوهشی
طلاب وجود دارد؟
طلب ههای فارغ التحصیل حوز ههای علمیه نم یتوانند آموخت ههای خود را کاربردی کنند و سپس
در طول زمان به فراموش م یسپارند و عملاً هزین ههای مصرف شده برای تحصیل این ذه نهای
آماده به هدر رفته و نتیج های نم یدهد. آ نها در دوران تحصیل، تنها م یآموزند مطالبی را حفظ
کرده، نمر های بگیرند و سال بالاتر بروند که باید برای حل آن چار های اندیشید؛ ازجمله کم کردن
حجم دروس و ایجاد تفکر استدلالی در طلب هها.
نکته مهم دیگری که به عنوان آسیب م یتوان به آن پرداخت، ایجاد نشدن مهارت نوشتن در
طلبه هاست. در حوز ههای علمیه، طلب هها 4 واحد درسی ادبیات فارسی م یگذرانند که برای ایجاد
مهارت نوشتن در آ نها کافی نیست. پیشنهاد م یشود برای این منظور واحد ادبیات فارسی را
اضافه شده به گون های که علاوه بر ایجاد مهارت نوشتن مهارت نقد و بررسی و تحلیل در آ نها
افزایش یابد و بتوانند آموخت ههای خود را با زبانی تحلی لگرانه و روان به خواننده القا کنند.
یکی از مسائل مورد تأکید مقام معظم رهبری، بحث تولید علم است.
به نظر شما، طلاب چگونه م یتوانند در این مسیر حرکت کنند؟
نوآوری در پژوهش، لازمه تولید علم است. یکی از مه مترین آسی بهایی که در حوز ههای
علمیه به طور آشکار دیده م یشود، نپرداختن به نوآوری در پژوهش است. پرداختن به عناوین
کلیش های در حوز ههای علمیه بسیار دیده م یشود و اگر حوز هها این جسارت را بیابند که در
پژوه شهای بین رشت های گام بردارند، پژوهشگران م یتوانند آموخت ههای دینی خود را در مسیر
اسلامی کردن دیگر علوم به کار گیرند؛ ای نگونه م یتوانند به تولید علم کمک شایانی انجام دهند.
پژوهش در رشته هایی چون هنر و ادبیات، بسیار جای کار دارد که متأسفانه این وادی رها گذاشته
شده است و همان گونه که در جامعه دیده م یشود محصول فار غالتحصیلان رشت ههای هنر و
ادبیات در ایجاد تغییر رفتار در جامعه جوان بسیار تاثیر گذارند.
به نظر شما، کدام گرای شهای علمی باید مورد توجه پژوهشگران
حوزوی قرار گیرد؟
با توجه به گسترش علوم انسانی به نظر م یرسد طلاب با پژوه شهای میان رشت های
م یتوانند گر ههایی را در علوم انسانی باز کنند. آ نها م یتوانند در رشت ههایی چون سینما، موسیقی،
روانشناسی و... که عمدتا از غرب و فرهنگ غربی تأثیر پذیرفته، وارد شده و آ نها را پالایش
نمایند و سپس از آ نها ابزاری سازند تا مفاهیم مطالب دینی، فلسفی و حکمی را به راحتی به
مخاطب خود انتقال دهند.

نوشته های مرتبط