هدف حوزه علمیه تربیت نسلی خلاق و مبلغ و پژوهشگر در مسیر احقاق آرما نهای دین
است. آموزش و پژوهش در صورت هم سویی و هماهنگی، به مثابه دو بال جهت تسریع
در امر تحقق اهداف خواهد بود. حوزه برای دست یافتن به اهداف بلند خود، باید نسبت به
این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشد. همانطور که سستی در اهمیت دادن به تحقیق و
پژوهش، چیزی جز درجا زدن و عقب ماندن به جا نخواهد گذاشت.
مقام معظّم رهبری)دامت برکاته( در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان به این
وضعیت مطلوب رسید؟ فرمودند: اگر همه قبول کنند که مدیریت حوزه، مسئولیتی در این
زمینه داشته باشد و بخشی از کار خودش را شناسایی خلأهای موجود در عرصه تحقیقی
قرار دهد و محققان و گروه ها و مراکز تحقیقاتی را به سوی نقاط مورد نیاز هدایت کند و
جلو انجام کارهای تکراری را بگیرد؛ در مجموع پوشش همه جانه ای به وجود خواهد آمد.
امّا چگونگی میسر شدن این مهم، خود امری است که متخصصین فن را به تأمل فرا م یخواند
تا در این مسیر با برنام هریزی دقیق و موشکافانه، نسلی را تربیت نمایند که بتواند شجره تنومند
اسلام را تجهیز نماید تا در سایه آن عقول بشر به سمت تکامل و ایجاد جامع های امن گام بردارد.
با توجه به شرایط و اقعی تهای موجود در جوامع امروزی، از قبیل چال شهای فرهنگی،
اخلاقی و تربیتی و از همه مه متر، چال شهای اعتقادی و نیز بالا رفتن سطح ناهنجار یهای
اجتماعی و هم چنین بالا رفتن میزان طلاق، یافتن را هکارهای علمی برای برون رفت از این
چال شها، جهت استحکام بنیان خانواد هها و تربیت فرزندان وجوانان، کاملاً ضروری به نظر
م یرسد؛ بدین لحاظ لازم است در این زمینه، تحقیقات جدی صورت گیرد.
به لحاظ روا نشناختی، افراد درو نگرا از ظرفیت بیشتری نسبت به شخصی تهای برو نگرا،
برای انجام کارهای پژوهشی برخورداراند. هم سویی آموزش و پژوهش، از مهمترین عواملی
است که اتحاد آ نها، پژوه شگر را به فراگرفتن بیشتر و تعمیق فراگرفت هها از طریق پژوه شهای
علمی سوق م یدهد
است. آموزش و پژوهش در صورت هم سویی و هماهنگی، به مثابه دو بال جهت تسریع
در امر تحقق اهداف خواهد بود. حوزه برای دست یافتن به اهداف بلند خود، باید نسبت به
این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشد. همانطور که سستی در اهمیت دادن به تحقیق و
پژوهش، چیزی جز درجا زدن و عقب ماندن به جا نخواهد گذاشت.
مقام معظّم رهبری)دامت برکاته( در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان به این
وضعیت مطلوب رسید؟ فرمودند: اگر همه قبول کنند که مدیریت حوزه، مسئولیتی در این
زمینه داشته باشد و بخشی از کار خودش را شناسایی خلأهای موجود در عرصه تحقیقی
قرار دهد و محققان و گروه ها و مراکز تحقیقاتی را به سوی نقاط مورد نیاز هدایت کند و
جلو انجام کارهای تکراری را بگیرد؛ در مجموع پوشش همه جانه ای به وجود خواهد آمد.
امّا چگونگی میسر شدن این مهم، خود امری است که متخصصین فن را به تأمل فرا م یخواند
تا در این مسیر با برنام هریزی دقیق و موشکافانه، نسلی را تربیت نمایند که بتواند شجره تنومند
اسلام را تجهیز نماید تا در سایه آن عقول بشر به سمت تکامل و ایجاد جامع های امن گام بردارد.
با توجه به شرایط و اقعی تهای موجود در جوامع امروزی، از قبیل چال شهای فرهنگی،
اخلاقی و تربیتی و از همه مه متر، چال شهای اعتقادی و نیز بالا رفتن سطح ناهنجار یهای
اجتماعی و هم چنین بالا رفتن میزان طلاق، یافتن را هکارهای علمی برای برون رفت از این
چال شها، جهت استحکام بنیان خانواد هها و تربیت فرزندان وجوانان، کاملاً ضروری به نظر
م یرسد؛ بدین لحاظ لازم است در این زمینه، تحقیقات جدی صورت گیرد.
به لحاظ روا نشناختی، افراد درو نگرا از ظرفیت بیشتری نسبت به شخصی تهای برو نگرا،
برای انجام کارهای پژوهشی برخورداراند. هم سویی آموزش و پژوهش، از مهمترین عواملی
است که اتحاد آ نها، پژوه شگر را به فراگرفتن بیشتر و تعمیق فراگرفت هها از طریق پژوه شهای
علمی سوق م یدهد