يادداشتي از خانم زهرا فيروزآبادي

شناسه نوشته : 14907

1394/03/04

تعداد بازدید : 1172

معاون پژوهش مدرسه علميه حضرت عبد العظيم حسني)ره( استان تهران
یکی از اوصاف اصلی آدمی، اندیش هورزی است. تولید فکر و اندیش هورزی، جز در سای ه پژوهش و
بهر هگیری از یافت ههای پژوهشی مقدور نم یباشد. امروزه آنچه پیشرفت علمی، فرهنگی، اقتصادی
و حتی سیاسی یک جامعه را در پی م یآورد، پژوهش، تولید علم و مدیریت دانش است و از آنجا
که حوز ههای علمیه از دیرباز به عنوان مرکز علمی و پژوهشی شناخته م یشدند که حتی غرب با
بهر هگیری از اندوخته علمی حوز ههای شیعی، به پیشرف تهای بزرگی دست یافت، بررسی علل
موفقی تهای گذشته حوز ههای علمیه و علل رکود نسبی آ نها ضروری است.
حقیقت این است که حوز ه علمیه، به عنوان یک مرکز فرهنگی زند ه در دنیا، از جایگاهی بی
بدیل برخوردار گشته است؛ این مرکز، اکنون دچار مشکلاتی است که رشد علم و پژوهش، در گرو
رفع این نواقص است. نیاز به رشد علم و پژوهش، به ویژه در حوز ههای دینی بر کسی پوشیده
نیست.
عوامل درونی و بيروني بسیاری، مانعا ز شرکت طلاب در فعالیتهای پژوهشی و تحقیقی م یشود.
باشناخت این عوامل م یتوان در رفع آ نها تلاش کرد:
عوامل درونی)عوامل مربوط به طلاب(:
1. تقلی دگرایی وعدم شهامت در تحقیق برای تغییر رو شهای رایج؛
2. سطحی نگری؛
3. اشتغالات غیرطلبگی و غی علمی؛
4. عدم برنام هریزی صحیح؛
5. عدم آشنایی با شیو ههای تحقیق؛
6. ضعف روحیه پرسشگری؛
7. عدم آشنایی با منابع تحقیق و مهارت منب عیابی؛
8. حجم زیاد واحدهای آموزشی؛
9. عدم انگیزه، تنبلی و بی حوصلگی و توجیهات دیگر؛
10. عدم آگاهی به اهمیت تحقیق، فعالیت یک جانبه داشتن، در جهت آموزش و نمر هگرایی.
این عوامل، موجب شده است که بارها و بارها، مقام معظم رهبری)مدظل هالعالی( از خطر ضعف
بنیه علمی حوز هها سخن م یگویند و از آن به عنوان آفت یاد کنند.
عوامل بيروني)عوامل مربوط به ساختار و مسئولین(:
1. عدم ایجاد انگیزه برای تحقیق در بین طلاب؛
2. تشویق و پشتیبانی از آثار برتر و برگزیده؛
3. آموزش رو شهای جدید پژوهش؛
4. تلاش برای کاربردی نمودن پژوه شها؛
5. برنام هریز یهای جامع و طولانی مدت در امر پژوهش؛
6. تجدید نظر در رو شها و گزینش بهترین روش؛
7. نیاز سنج یهای علمی و پژوهشی.
به نظر م یرسد با رعایت این عوامل از سوی طلاب و مسئولین، بتوان پژوهش را در حوزههای
علمیه و در بین طلاب نهادینه کرد
 
منبع: ویژه نامه پنجمین چشنواره علامه حلی استان تهران

نوشته های مرتبط