معیارهای اثبات ماه قمری ازدیدگاه فقها

شناسه محتوا : 49923

1403/10/10

تعداد بازدید : 14

در باره معيارهاي اثبات ماه قمري ازديدگاه فقها، برحسب اختلاف مباني و فتاواي فقهي و اصولي فقهاي محترم، شاهد تعدد ديدگاه‌ها در اين مسئله هستيم كه هر ديدگاه بر اساس معيارهاي برگزيده‌ي خود نظريه اثبات اول ماه را مي‌دهد. اين اختلاف مباني در ميان فقهاي شيعه و ديگر مذاهب اسلامي وجود دارد و عمده فقهاي شيعه، اثبات هلال را به رويت، از ضروريات دين به حساب آورده و اعتبار رؤيت هلال در شهرهاي نزديك و شهرهاي هم‌افق محل رؤيت است و شهرهاي دور بايد به وظايف خاص خويش دراين‌باره عمل كنند و مشهور فقهاي عامه، به تعميم حكم ثبوت هلال به همه‌ي بلاد اسلامي نظر داده‌اند منتهي برخي از شافعيان و عكرمه، قاسم و اسحاق نظرگاهي غيرازاين دارند. هلال ماه، در اسلام، معيار احكام زيادي قرار گرفته است و بسياري از احكام ديني متوقّف بر هلال مي‌باشد، بنابراين بايد به درستي، آغاز واقعي ماه را بشناسيم و بدانيم كه هلال با كدام ويژگي‌ها، موضوع احكام قرار گرفته است و و اين امر يكي از موضوعات فقهي و كاربردي موردنظر فقهاي اسلام است و براي اثبات آن معيارهاي متفاوتي از جمله اتحاد افق، محاسبات نجومي، رؤيت و... وجود دارد. با بررسي ديدگاها و مباني مختلف فقها با ارزيابي استدلالها در اين تحقيق جنبه هاي مختلف اين مساله فقهي كه هر ساله مسلمانان با آن در ارتباط هستند در حد توان روشن ميشود در اين پژوهش با استفاده روش كتابخانه اي با تحقيق و بررسي كتب مختلف و نظرات علما ، معيار اثبات اول ماه قمري به طور جداگانه از ديدگاه فقهاي شيعه و سني بررسي شد و نهايتا ميتوان گفت مسلمانان مكلف وظيفه دارند كه در زمان مقرر و واقعي اين ماه به تكليف شرعي خود عمل كنند كه براي اين هدف و تعيين آغاز ماه قمري از هر وسيله ي مشروعي استفاده كنند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : قم
  • : قم
  • : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری