عوامل انگيزشي تربيت فرزند در آيات و روايات
چكيده:
تربيت فرزند در گام نخست در ميان هر خانواده علاوه بر آمادگي و پذيرش هر يك از والدين نسبت به حضور فرزند نيازمند و وابسته مهيا بودن انگيزه و عوامل متعدّد ديگر است اين عوامل مادي، معنوي، فردي واجتماعي، دنيوي و اخروي و ... مي باشند. كه اگر پايه و اساس نگرش در هر يك از اين انگيزه ها توحيدي باشد، حتي رغبت خانواده ها به فرزندآوري و تربيت فرزند نيز خداباورانه مي گرددد كه اين امر نيز موجب تربيت صحيح فرزندان مي شود. تربيت فرزند صالح كه ياور زندگي دنيا و باقيات صالحاتي براي زندگي اخروي باشد داراي اهميت و ضرورت بسيار است چرا كه پيامد تربيت ناصحيح و غيراصولي مشهود و نمايان بوده ، قابل كتمان نيست . سنگ بناي جهان بيني اسلامي، توحيد در مبدأ و غايت است؛ بدين معنا كه در اين بينش، عالم و تمامي پديدارهاي هستي، آغاز و فرجام يگانه دارد. آفريدگار يگانه هستي، همان سان كه خالق و آغازگر آفرينش است، مقصد و هدف نهايي پديدارها نيز به شمار مي رود. از اين روست كه در هدف جويي و كمال و سعادت آدمي، پاي تربيت و راهنمايي اراده، استعدادها و تمايلات انسان ها به ميان مي آيد و فرآيند تربيت اخلاقي، معنوي، روحي و رواني و حتي جسمي و بدني، در تجلّي كمالات انساني نقش بنيادين به خود مي گيرد و در كمال و سعادت دنيوي واخروي فرزندان و والدين نمايان مي گردد. خداوند متعال دستورات و احكامي را در قالب قرآن كريم بيان فرموده است كه دربرگيرنده ي پيام هاي تربيتي و انگيزه هاي تربيتي بسياري براي بهره مندي بشر، جهت راهيابي به كمال و قرب الهي است وانبياء و اولياء (عليهم السّلام ) را براي تبيين اين احكام فرو فرستاده است تا انسان ها از گفتار و سنّت ايشان براي تربيت و تعالي بهره بگيرند . اين تحقيق و پژوهش با روش كتابخانه اي از نوع توصيفي – تحليلي بر آن بوده كه به بررسي و تبيين عوامل و انگيزه هاي تربيتي فرزند وانگيزش از ديدگاه آيات و روايات پرداخته شود و اميد است كه نتايج به دست آمده در اين تحقيق انگيزشي براي تربيت نسلي باشد كه ياران واقعي و سربازان امام زمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) باشند.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری