آموزه هاي تربيتي آرمانگرايانه با رويكرد فقه اسلامي در خمس ـ زكات ـ صدقه
آرمانگرايي و طلبيدن وضع مطلوب براي جامعه، و تربيت آرماني از نيازهاي اساسي و ضروري جامعه فعلي و اسلامي ماست. هر اندازه انسان از آموزهها و آرمانهاي تربيتي و ديني در زندگي استفاده كند به همان ميزان از آثار و نتايج مفيد و سازندهي آن بهرهمند خواهد شد.رشد و تكامل انسان بر اساس نعمتهايي است كه خداوند در اختيار او قرار داده است. اگر نعمتهاي مادي و معنوي خداوند نباشد بدون ترديد، تربيت و خودسازي در مسير تقرب و رستگاري خداوند مشكل است..مسائل فقهي همچون خمس و زكات و صدقه به نوعي از مشخصههاي اصلي و برجسته تمدن اسلامي از ابتدا بوده و ميباشد.اين پژوهش درباره آموزههاي تربيتي آرمانگرايانه خمس، زكات و صدقه است و در آن تلاش شده است كه آموزههاي تربيتي آرمانگرايانه، با اتكاء به آيات، روايات و احكام شرعي و در نظر داشتن اصول تربيت آرماني مورد بررسي قرار گيرد.بر اين اساس، مصاديق تربيت آرماني هر يك از موارد سه گانه يعني خمس، زكات و صدقه در فصلهاي جداگانه و اعم از تربيت فردي و تربيت اجتماعي مشخص و تبيين شدهاند.
يافتههاي پژوهش نشان ميدهد كساني ميتوانند از نعمتهاي خداوند بالاترين و بيشترين بهره را ببرند كه از آموزههاي تربيتي در جهت رشد و تكامل استفاده نمايند. بهترين مصاديق آموزههاي تربيتي آرمانگرايانه، كه در متن جامعه ديده خواهد شد؛ عبارت است از: عدالت، اخلاق محوري، مبارزه با تبعيض و بي عدالتي، فقرزدايي، عطوفت و مهرورزي، قناعت و ساده زيستي، ايثار و...كه برگرفته از آموزههاي تربيتي حاصل از احكامي چون خمس، زكات و صدقه هستند كه دعوت و تشويق و ترغيب در عمل به احكام مذكور، داشتن جامعهاي مطلوب و اسلامي را شكل ميدهد و جامعه اسلامي مطلوب، جامعهاي است كه با برخورداري از يك نظام تربيتي كارآمد بسياري از محروميتها و شكافهاي اجتماعي را به حداقل رسانده و شرايط لازم، براي رشد و تكامل افراد و بالا بردن كرامت انساني و اجتماعي را فراهم نموده و بسترهاي مساعدي براي اتحاد و انسجام ديني در ميان مسلمانان فراهم سازد.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری