نبوت زنان و پاسخ به شبهات آن از منظر مفسران
چكيده
در دين اسلام زن و مرد در ارزش هاي اخلاقي و كمالات يكسانند. اسلام ضمن حمايت از جايگاه و شخصيت انساني زن ميان زن ومرد در دستيابي به درجات والاي انساني تفاوتي قائل نشده است. يكي از مسائل اختلافي كه در اسلام و ديگر اديان وجود دارد نبوت زنان است كه برخي از مفسران نبوت زنان را قبول ندارند و هيج نوع نبوتي براي زنان قائل نيستند و در مقابل عدهاي از مفسران بر اين عقيدهاند كه زنان نيز داراي مقام نبوت هستند. ازاينرو، اين پژوهش به روش عقلي وحياني و با استفاده از منابع كتابخانه اي به بررسي نبوت زنان از منظر مفسران ميپردازد و تلاش ميكند شبهات پيرامون اين مساله را پاسخ دهد.
نتايج پژوهش حاكي ازآن است كه از منظر علماي كلام و تفسير، مقام نبويت به دو دسته نبوت انبايي و تشريعي تقسيم ميشود. نبوت تشريعي به مردان اختصاص دارند و فقط مردان به اين مرتبه ميرسند و از بين زنان پيامبر تشريعي نداريم؛ اما در مورد نبوت انبايي معتقدند كه اين نوع نبوت شامل زنان نيز ميشود و مختص مردان نيست. آنچه محل نزاع مفسران است برخورداري زنان از نبوت تشريعي است و مخالفان نبوت زنان معتقدند كه هيچ آيهاي از قرآن دلالت بر اين امر نمي كند و آياتي كه در قرآن دلالت بر نبوت و مقام والاي اشخاصي چون حضرت مريم (سلام الله عليها) نازل شده است، نمي تواند نبوت تشريعي باشد، بلكه نبوت انبايي است؛ مانند وحيي كه به مادر حضرت موسي شد. با توجه به بررسي هاي انجام شده به اين نتيجه رسيديم كه شبهه خاصي در مورد نبوت بيان نشده و آن چه در اين زمينه آمده است پيرامون موافقين ومخالفين نبوت زنان است و نمي توان به اين موارد شبهه اطلاق كرد.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیرحضوری