روش ها و مصاديق الگو هاي تفكر و تدبر در قرآن و نهج البلاغه
از مهمترين موضوعات و مسائل هرجامعه و مكتبي، عقلانيت وپرورش نيروي تفكروتدبردرامور و كاربرد صحيح آن است هدف اين پژوهش بررسي مصداقي الگوهاي تدبر وتفكر در قرآن ونهج البلاغه است واين مهم از جايگاه ويژهاي در اسلام برخوردار است ودر آيات قرآن وبه تبع آن روايات ونهج البلاغه روي مسئله تفكر وتعقل تاكيدفراواني شده است لذااز نظر شيعه اماميه عقل به عنوان يكي از چهار منبع و مدرك مهم استنباط فقهي قرار دارد و تفكر و علم و ... از عوامل رشد عقلاني به شمار ميآيد و با توجه به اينكه اسلام دين عقل است و درك حقايق و شناخت معارف و ارتباط منطقي با مبدأ و معاد و معرفت پيامبران و امامان و هدايت و تكامل انسان در زمينههاي مادي و معنوي و معاش و معاد به عقل وابسته است پرداختن به اين مهم وپژوهش در اطراف آن مهم واز اهميت وضرورت پژوهشي برخوردار است . در واقع تمايزدهنده انسان از ساير موجودات توانايي عظيم قدرت تفكر و تعقل اوست از دست آورد هاي اين پژوهش دستيابي به اين معنا است كه خداوند متعال در موارد مهم و حساس از طريق وحي قرآني انسانها را به بهرهگيري از نيروي عقل وتدبر در امورمختلف ترغيب مينمايد و در بعضي از آيات قران كريم با سرزنش و نكوهش از انسان ميخواهد پيرامون مسايل (اعتقادي، عبادي ،اجتماعي و عاطفي، فرهنگي،اقتصادي، سياسي و ... ) حتماً تعقل نمايد و حق را از باطل تشخيص دهد.لذا براي مساعدت انسان در فهم و دستيابي به حقايق قرآني و ظهور آنها در زندگي و عدم تكرار تاريخ در گمراهي و ضلالت انسانها، توجه به مصاديق الگوهاي تفكر و تدبر در آيات قرآن كريم و سخنان مولي الموحدين امام علي عليهالسلام در نهجالبلاغه بسيار حائز اهميت ميباشد.
كليد واژه : قرآن،عقل الگويتعقل مصاديق تدبر، ،مصاديق تفكر،مصاديق
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سمنان
- : دامغان
- : سمنان - دامغان - مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه