تحليل قرآني - روايي شاخصههاي الگوي مصرف در خانواده از منظر مقام معظم رهبري
چكيده
مصرف گرايي يكي از پديدههاي اقتصادي است كه پس از انقلاب صنعتي رونق چشمگيري پيدا كرد. از آنجا كه انسان از لحاظ رواني آمادگي براي راحت طلبي و تجمل پرستي را دارد؛ از اين رو ايجاد شكاف طبقاتي در جوامع امروزي بسيار به چشم ميخورد. اين پديده، سدي در مقابل توسعه است؛ زيرا مانع از سرمايه گذاري جهت طرح و اجراي زير ساختهاي توسعه ميشود. مصرف گرايي يكي از معضلاتي كه كشور ما با آن رو به رو است؛ بنابراين لازم است كه شاخصههاي الگوي مصرف در خانواده مورد بررسي قرار گيرد. فلذا اين نوشتار به روش توصيفي تحليل و با استفاده از منابع كتابخانه اي به بررسي شاخصه هاي الگوي مصرف در خانواده از ديدگاه قرآن و روايات با تاكيد بر بيانيه گام دوم انقلاب پرداخته است كه دستاوردهايي را به دنبال داشته است كه عبارتند از: شاخص هايي كه براي اصلاح الگوي مصرف خانواده در منابع قرآني و روايي بيان شده است در دو دسته قابل تقسيم مي شود: دسته اول شاخص هاي ايجابي است، اين شاخص ها به دو گروه شاخصه هاي فرهنگي مانند مصرف معتدل، توازن بين دخل و خرج خانواده، در مصرف عمومي دقت بيشتري شود؛ براي مصرف كالاهاي حلال و طيب انتخاب شود و در مصرف نمودن برنامه ريزي وجود داشته باشد. گروه دوم، شاخصه هاي سياسي است، مانند گزينش كالاهاي داخلي، بين قواي حكومتي همكاري و مشورت وجود داشته باشد، به همگان آموزش الگوي مصرف نمايند و توانمند سازي نيروي كار را در كليه برنامه هاي حمايتي در اولويت قرار دهند. دسته دوم شاخصه هاي سلبي است، كه اين دسته نيز به دو گروه شاخصه هاي فرهنگي مانند عدم اسراف، عدم تجمل گرايي. گروه دوم شاخصه هاي سياسي مانند پرهيز از اسراف در حوزه مديريتي مسولين كشور، عدم گزينش كالاهاي خارجي كه منجر به مصرف گرايي و تجمل گرايي مي شود و مقابله با فرهنگ مصرف گرايي در جامعه كه لازم است براي رسيدن به الگوي مصرف مناسب به آنها توجه شود.
كليد واژگان: الگوي مصرف، مصرف خانواده و رهبري، شاخصه هاي سلبي و الگوي مصرف، توازن بين دخل و خرج، مصرف اقلي، عدم گزينش كالاهاي خارجي.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مؤسسه آموزش عالی حوزوی مرکز آموزش های غیر حضوری