مباني قرآني سيماي حضرت آدم(عليه السلام) در نهج البلاغه
از شگفت انگيزترين و در عين حال غامض ترين موضوعات قرآني، خلقت انسان نخستين ؛
حضرت آدم )عليه السلام( است.شگفت انگيزتر از آن طرح جذاب همين موضوع در خطبه
اول نهج البلاغه توسط امير بيان، امام علي )عليه السلام( است .انعكاس خلقت حضرت
ابوالبشر، مسجوديت وي توسط ملائكه و آزمون دشوار وي، در سخنان اميرالمومنين، و
و كشف و استخراج ،» سيماي حضرت آدم « عرضه آن در پژوهش پيشرو، تحت عنوان
آيات قرآن كريم؛ به عنوان مباني و مستندات آن، با بهرهوري از روش توصيف و تحليل،
نشان داد كه حدودا در چهل سوره)عمدتا مدني( از قرآن كريم به صورت مستقيم)بقره، آل
عمران، مائده، اعراف، اسراء، كهف، مريم، ط ه و يس ( و غير مستقيم)مثل نساء، صافات،
مومنون، فرقان، حجر، شعراء، غافر، هود، انعام، نحل، مجادله، زمر، حجرات، انسان( به
حضرت آدم )عليه السلام( و امور مرتبط با وي اشاره شده است.از سويي، اين مهم محرز
گشت كه پس زمين ههاي فكري اميرالمومنين، برگرفته از آموزههاي اصيل وحياني در مقام
شامخ مفسر و مبيّن قرآن بوده است؛ به گون هاي كه از آيات ذكر حكيم به صورت مستقيم در
قالب تلميح )بيشتر موارد( و استشهاد )در موارد اندكي(، در خطبه نخست نهج البلاغه، البته
با ذوق و سليقه اجتهادي و مبتني بر ادبيات سيد رضي )رحمه الله عليه(، به همراه تقطيع
استفاده كرده است .
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : تهران
- : تهران
- : تهران - تهران - مرکز تخصصی قائم «عجل الله تعالی فرجه»