عوامل حبط اعمال در قرآن از ديدگاه تفسيرالميزان و كبير فخر رازي

شناسه محتوا : 35670

1400/07/01

تعداد بازدید : 142

اين پژوهش با هدف تحليل معنايي حبط اعمال صورت گرفته است. محقق دراين تحقيق واژه حبط، كفر، شرك،ارتداد را مورد بررسي قرار داده است. حبط در قرآن نيز به معني از بين رفتن پاداش عمل نيك، استعمال شده‌ است. «لئِنْ أشْرَكْتَ لَيَحْبَطنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكوُنَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ»؛ «اگر شرك‌ ورزي حتماً اعمالت باطل و تباه خواهد شد و مسلّماً از زيان‌كاران خواهي بود»علامه طباطبايي (رضوان الله) در تفسير الميزان، واژه حبط را «عمل بي‌أجر» معنا كرده‌اند . و در جايي ديگر به معناي «باطل شدن عمل و از تأثير افتادن آن» به كار برده‌اند و افزوده‌اند كه واژه حبط در قرآن جز به «عمل» نسبت داده نشده‌است. خداوند عليم و قدير مانند همه عقلا، كارهاي نيك را جدا محاسبه مي‌كند و پاداش مي‌دهد و كارهاي بد را نيز جداگانه كيفر مي‌دهد؛ مگر بعضي از گناهان كه باعث قطع كامل بنده از بندگي مي‌شود كه قرآن و روايات اين اعمال را: كفر، شرك، قتل انبيا و اوليا، بي‌حرمتي و انكار آيات انبيا و اوليا از روي عناد، لجاجت، تعصب، حسد، و انكار آخرت معرفي كرده است.محقق دراين تحقيق به بررسي حبط اعمال از ديدگاه علامه طباطبايي و نيز فخر رازي پرداخته است. كليدواژگان: اغواگري؛ ارتداد؛ حبط اعمال؛ شرك؛ علامه طباطبايي؛ فخررازي اين پژوهش با هدف تحليل معنايي حبط اعمال صورت گرفته است. محقق دراين تحقيق واژه حبط، كفر، شرك،ارتداد را مورد بررسي قرار داده است. حبط در قرآن نيز به معني از بين رفتن پاداش عمل نيك، استعمال شده‌ است. «لئِنْ أشْرَكْتَ لَيَحْبَطنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكوُنَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ»؛ «اگر شرك‌ ورزي حتماً اعمالت باطل و تباه خواهد شد و مسلّماً از زيان‌كاران خواهي بود»علامه طباطبايي (رضوان الله) در تفسير الميزان، واژه حبط را «عمل بي‌أجر» معنا كرده‌اند . و در جايي ديگر به معناي «باطل شدن عمل و از تأثير افتادن آن» به كار برده‌اند و افزوده‌اند كه واژه حبط در قرآن جز به «عمل» نسبت داده نشده‌است. خداوند عليم و قدير مانند همه عقلا، كارهاي نيك را جدا محاسبه مي‌كند و پاداش مي‌دهد و كارهاي بد را نيز جداگانه كيفر مي‌دهد؛ مگر بعضي از گناهان كه باعث قطع كامل بنده از بندگي مي‌شود كه قرآن و روايات اين اعمال را: كفر، شرك، قتل انبيا و اوليا، بي‌حرمتي و انكار آيات انبيا و اوليا از روي عناد، لجاجت، تعصب، حسد، و انكار آخرت معرفي كرده است.محقق دراين تحقيق به بررسي حبط اعمال از ديدگاه علامه طباطبايي و نيز فخر رازي پرداخته است. كليدواژگان: اغواگري؛ ارتداد؛ حبط اعمال؛ شرك؛ علامه طباطبايي؛ فخررازي
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : مرکزی
  • : اراک
  • : مرکزی - اراک - مؤسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه النبی «‌علیهما السلام»