مباني فقهي احكام شهيد از منظر اماميه
يكي از موضوعات مهم فقهي موضوع شهيد است. فقها اين موضوع را بيشتر در كتاب الطهاره، در بحث غسل ميت و مستثنيات از وجوب غسل طرح كرده اند.
شهيد هم از جهت موضوعي مورد بحث و مناقشه ي بسيار فقها است و هم در بعضي از جهات حكمي. از جهت موضوعي، اينكه كدام شهيد مستثني از وجوب غسل و كفن است بسته به اين است كه چه شرايطي در شهادت آن لازم دانسته شود و مسئله مورد بحث است كه در برخي موارد اتفاق نظر است و در برخي ديگر اختلاف است و همچنين در اينكه سقوط غسل و كفن از باب عزيمت است يا رخصت اكثر فقها آن را عزيمت مي دانند و در برخي نظرات رخصت بيان شده است.
شرط كشته شدن در ميدان نبرد و معركه، و اينكه جنگ و قتال با دشمن در جهاد ابتدايي به اذن امام يا نائب امام باشد مطلقا مورد اتفاق است و درمورد دفاع،در زمان غيبت نيز اكثر فقهاي معاصر اتفاق نظر دارند و در اينكه اگر كسي از مسلمان ها او را زنده ديد و بعد در ميدان به شهادت رسيد، از ديد گاه فقهاي مورد اختلاف است. البته، در مصداق معركه و ميدان جنگ، زمان ها متفاوت است.
با پيشرفت صلاح هاي جنگي، امروزه ميدان جنگ نسبت گذشته خيلي وسيع تر است و محدوده معركه بنا به تشخيص متفاوت است . از جهت احكام شهيد، سقوط غسل، مسلم است. اما سقوط كفن در بعضي از موارد مانند اينكه شهيد برهنه باشد، مورد اختلاف است. و نيز در جدا كردن بعضي از لباس هاي شهيد، مانند پوستين و كفش، چند نظر بين فقها وجود دارد.
نتيجه اينكه شهيد هم از جهت موضوعي و هم از جهت حكمي داراي احكام متفق عليها و مختلف فيها است. كه در اين پايان نامه، بيشتر به مسائل مورد اختلاف پرداخته شده است .
اين پايان نامه به صورت توصيفي- تحليلي و به روش كتابخانه اي و نرم افزار، تدوين شده است.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه