عدالت اجتماعي از ديدگاه علامه طباطبايي (ره)
در طول تاريخ همه انسانها بر اساس فطرت و سرشت خود با تمام اختلافاتي كه ميان آنها در طرز تفكر و عقايد وجود داشته است بدون استثناء همه مساوات ، برابري ، عدالت و برچيده شدن هرگونه ظلم و تبعيض را از جامعه انتظار داشتند، . مفهوم عدالت اجتماعي است كه اهميت آن به حدي است كه خداوند آن را آرمان مشترك پيامبران و هدف از ارسال رسل و بعثت انبياء در جامعه معرفي كرده است .علامه طباطبايي جامع ترين برنامه اجتماع درزمينه مسائل اخلاقي را عدالت مي دانند ، چون هرچند انسان ها فرد فردند و هر فردي براي خود شخصيتي و خير و شري دارد لكن از نظر طبيعتي كه همه آنها دارند يعني طبيعت منيّت ، سعادت هر شخصي مبتني بر صلاح و اصلاح ظرف اجتماعي است كه در آن زنذگي مي كند و دستيابي به چنين رستگاري و سعادتي بدون وجود عدالت اجتماعي ممكن نيست.از نظر علامه عدل ميان مردم آن است كه هر كس در همان جايگاهي كه در عقل يا شرع يا عرف شايسته آن است قرار گيرد ، از اينجا معلوم مي شود كه عدل و حسن ، دو لفظ و مفهوم متفاوتند اما يك مصداق دارند بدين ترتيب عدل ملازم با حسن است و حسن چيزي است كه نفس به آن تمايل داشته و به سوي آن جذب مي شود.
از جمله راهكارهاي تحقق عدالت اجتماعي در جامعه عبارتند از: پياده نمودن كامل قانون ، وجود دستگاه قضايي عدل محور و...و ازآثار عدالت در جامعه ميتوان به تقويت باور به خدا و توحيد ، تكامل وتوسعه انساني و تقوا اشاره نمود . هواي نفس ، دشمني ، كينه و سودجويي از موانع تحقق عدالت اجتماعي مي باشند.
شناخت و تبين عدالت اجتماعي، بررسي راهكارهاي تحقق عدالت اجتماعي وشناخت موانع تحقق عدالت اجتماعي امريست ضرروي كه بايد توسط محققان و پژوهشگران به انجام رسيده باشد ، بر همين اساس مفهوم شناسي عدالت اجتماعي ، تبيين ديدگاه اسلام درباره عدالت اجتماعي ، بررسي ديدگاه علامه طباطبائي درباره انسان و جامعه و ديدگاههاي تفسيري ايشان در آيات مربوطه به عدالت ، بررسي راهكارهاي تحقق عدالت اجتماعي از اهميت و اهداف نگارش اين تحقيق به شمار ميآيد ، جامعه پزوهش در اين تحقيق كتابها ، مقالات ، سايت هاي مرتبط با موضوع پزوهش مي باشد كه با روش توصيفي- تحليلي و با جمع آوري اطلاعات به روش كتابخانه اي به انجام رسيده است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه