گونه شناسی آیات خوف ،خشیت، حزن،از دیدگاه مفسران معاصر
يكي از مسائل مهم اخلاقي در قرآن خوف وخشيت و هم چنين نداشتن حزن مي باشد.اين واژه ها در قرآن با گونه هاي معنايي متعددي آمده است؛خوف به معناي ترسيدن در بعضي آيات اشاره به خوف طبيعي يعني ترسيدن از رعد و برق ميباشد در بعضي ديگرخوف ممدوح مثل ترس از عذاب خداوند و ترس از مقام او و در بعضي ديگر ترس ناپسند مثل ترس از دشمن ميباشد.
به طور كلي از دسته بندي آيات خوف نشان مي دهد كه حتي خوف از پروردگار هم درجات و مراتب دارد كه بالاترين درجه آن يعني خشيت براي اولياي الهي مي باشد و آن ها در دنيا و آخرت دچار هيچ خوف و اندوهي نمي شوند در حالي كه مردم عادي در دنيا غم و اندوه دارند و چنان چه در مسير هدايت و ايمان راستين خداوند باشند در آخرت هيچ گونه خوف و حزني ندارند.
«خشيت» همان خوف همراه با مراقبت و خودنگهداري است؛ يعني اين كه انسان همراه با هراس و ملاحظهاي كه دارد، مراقب اعمال خويش باشد و خودنگهداري كند.
هر يك از دو واژه «خوف» و «خشيت» در زبان فارسي به «ترس» ترجمه ميشود. از اين رو در مسامحات عرفي جاي يكديگر استعمال ميشوند. برخي نيز گمان كرده اند كه فرقي با يكديگر ندارند، ليكن حق اين است كه از حيث لغت با يكديگر تفاوت دارند، زيرا خشيت همان تأثر قلبي و اعتقاد به تأثير چيزي است.
بدين معنا كه انسان كسي يا چيزي را منشأ اثر و مبدأ تأثير بداند و از او هراسان و متأثر گردد، در حالي كه خوف عبارت است از ترتيب اثر عملي و پرهيز از گزند هر عامل مضّر، هر چند كه با تأثر و اعتقاد قلبي به مضرّ بودن آن همراه نباشد، مانند هراس انسان از مار و عقرب و خود نگهداري از آن.
انبيا و اولياي الهي چيزي غير از خدا را منشأ اثر نمي دانند. از اين رو خشيتي از غير او ندارند؛ (يخشونه ولايخشون أحداً إلا الله زيرا مي دانند كه همه موجودات مُجري فرمان خدا بوده، هيچ موجودي كاري را بدون امر تكويني خدا انجام نميدهد. اما خوف آنها اختصاص به خدا ندارد، بلكه از غير خدا نيز خوف دارند؛ سرّش آن است كه ترتيب اثر عملي و گريز از خطر شيء موذي منافاتي با توحيد ناب ندارد.
بنابراين، فرق اصلي خوف و خشيت در اين است كه خشيت همراه با اعتقاد به تأثير است، در حالي كه خوف چنين نيست.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سمنان
- : شاهرود
- : سمنان - شاهرود - مرکز تخصصی امام جعفرصادق«علیه ا لسلام» - سطح سه