جایگاه توبه در فقه واخلاق
يكي از مباحث مهم معارف اسلامي «توبه» است. توجه عميق به جايگاه ارزشمند توبه در فقه و اخلاق به خوبي نشان ميدهد كه اسلام به مجازات به عنوان يك ابزار مطلوب نمينگرد، بلكه آن را به عنوان راهكاري بسيار مهم و ساده براي اصلاح مجرم و جامعه در نظر گرفته است، و علاوه بر جايگاه ويژهي توبه در اخلاق، در مباحث فقهي نيز نقش ارزشمندي ايفا ميكند و در جرائمي همچون حدود و تعزيرات تاثير به سزايي دارد. يكي از مجازاتهايي كه در اسلام قرار داده شده و ثابت ميباشد حد ناميده ميشود و يك سري مجازاتها هم كه مقدار آن مشخص و مقدر نيست تعزيرات نام گرفته است، كه حاكم شرع در احكام تعزيرات ميتواند دخالت كند، و ما در اين پايان نامه درصدد تبيين جايگاه توبه در فقه و اخلاق هستيم، زيرا در عين شباهتهايي كه بين توبه در فقه و اخلاق مطرح است، تفاوتهاي ويژه و اساسي بين آنها ديده ميشود مثلا در فقه، توبهي قبل از اقامه بينه با بعد از آن و قبل از اقرار نزد حاكم و بعد از آن متفاوت است ولي در اخلاق ما كاري به بينه و غير آن نداريم. توبه در اخلاق يك امر دروني است و مربوط به شخص است و اين توبه ايماني را كه در اثر گناهان متزلزل و سست گرديده پايدار و مستحكم ميسازد و فروغ و نورانيتي كه از دست رفته بود، از نو تجديد مينمايد و هماهنگ با هدفي است كه تكاليف به دنبال آن است ولي در فقه علاوه بر اينكه توبه يك امر دروني است يك امر بيروني هم محسوب ميشود كه در رابطه با حقوق ديگران مطرح ميشود. مثلا در جرايم مستوجب حد به استثناي قذف هرگاه متهم قبل از اثبات جرم توبه كند حد از او ساقط ميشود اما در مورد جرم قذف به دليل حق الناس بودن توبه، به تنهايي نميتواند تاثيري در سقوط مجازات حدي داشته باشد. در صورتي كه حدود با اقرار ثابت شده باشد دادگاه ميتواند عفو مجرم را از حاكم شرع درخواست كند اما اگر با بينه ثابت شود به مجازات تعزيري تبديل ميكند.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه