آسیب شناسی اخلاق اجتماعی از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
چكيده
انسان چون موجودي اجتماعي است ، به ياري ديگر انسانها و نيز ياري رساندن به ديگران وابسته مي¬باشد بر همين اساس آشنايي و رعايت مسائل اين قسم از زندگي براي همه افراد جامعه لازم بوده و باتوجه به آيات قرآن كريم و روايات نهج البلاغه و دقّت در زندگي اطراف خود ملاحظه مي كند كه بساري از صفات ناپسند و گناهان از همين اجتماع و ارتباط بر مي خيزد و نيز بسياري از صفات نيكو ،ثواب ها و فضيلت ها از همين بخش است . منظور از آسيب يا آفت در مسائل اجتماعي ،ظهور عيب و نقص و خروج از وضع طبيعي و پيدايش تباهي است. و منظور از آسيب شناسي اخلاق، شناخت عواملي است كه نظام اخلاق اسلامي را از اهداف اصلي خود دور مي¬كند. به دليل معنوي بودن جامعه اسلامي، مقصود از آسيب شناسي در اين مبحث سازگاري يا عدم سازگاري نگرش¬ها و رفتارها با مباني تقوا و مكارم اخلاق است و همچنين ضد ارزشهايي كه به نظام اخلاق اجتماعي آسيب مي¬زند. اثر حاضر با عنوان«آسيب¬شناسي اخلاق اجتماعي از ديدگاه قرآن و نهج البلاغه» شامل دو بخش است: بخش اول«مباحث مقدماتي»كه شامل كليات (بيان مسئله، پيشينه موضوع تحقيق و سؤالات تحقيق و...)و مفهوم شناسي(مفهوم آسيب،تعريف لغوي واصطلاحي اخلاق، آسيب شناسي،اخلاق اجتماعي و...)و بخش دوم با عنوان: «آسيب¬هاي اخلاق اجتماعي از ديدگاه قرآن و نهج البلاغه» شامل سه
فصل: فصل اول: مصاديق آسيب¬هاي اخلاق اجتماعي از ديدگاه قرآن و نهج البلاغه:(رشوه، غيبت، پيمان شكني و...)فصل دوم: عوامل بروز آسيب¬هاي اخلاق اجتماعي از ديدگاه قرآن و نهج البلاغه: (فقر، انقطاع معنويت، ابتلاء و آزمايش الهي و...)فصل سوم: راه¬كارهاي مقابله با آسيب هاي اخلاق اجتماعي از ديدگاه قرآن و نهج البلاغه: (شناخت آسيب¬ها، تقويت اراده، ارشاد و تبليغ، امر به معروف و نهي از منكر و...)به طور كلي آسيب¬هاي مطرح شده از ديدگاه قرآن و نهج البلاغه مورد بررسي قرار گرفته است و از كتب تفسيري و روايي كمگ گرفته شده است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : قم
- : قم
- : قم - قم - مرکز آموزش های غیر حضوری - سطح سه