مقايسه ازدواج موقت و ازدواج مسيار درفقه اسلامي

شناسه محتوا : 28783

1397/09/12

تعداد بازدید : 186

ازدواج موقت يكي از انواع ازدواج هاي دين اسلام است كه مشروعيت آن درصدر اسلام مورد قبول مسلمانان بوده است، اما پس از تحريم خليفه دوم از انجام ازدواج موقت، مسلمانان به دو گروه تقسيم شدند، گروهي قائل به نسخ و حرمت ازدواج موقت و گروه ديگر معتقد بر عدم نسخ و جواز آن شده اند. شيعيان معتقدند حكم الهي قابل نسخ توسط هيچ شخص ديگري نيست و تنها پيامبراكرم(صلي الله عليه واله) مي¬تواند حكم الهي را نسخ كند. در نتيجه، خليفه دوم مجاز به انجام چنين عملي نبوده است.مسيارازدواجي است كه درسال هاي اخير در برخي كشورهاي اسلامي رواج يافته و مورد استقبال عموم عرب واقع شده است ومورد تاييد بيشترعلماي اهل تسنن مي باشد.هدف اين نوشتار بررسي شباهت¬ها و تفاوت ها و ادله موافقين و مخالفين اين دو ازدواج در فقه اسلامي مي باشد . روش استفاده شده در اين تحقيق توصيفي تحليلي با استفاده از منابع كتابخانه اي است.مهم ترين نتايج حاصله عبارتند از: ازدواج مسيار از جهت باطن و از حيث نتيجه، شبيه ازدواج موقت است، اگرچه ظاهرا ازدواج دائم به حساب مي آيد.برخي ويژگي مشترك و متفاوت موقت ومسيار اين است كه در هر دو عقد، زن حق نفقه و مبيت ندارد و تا حدودي حق قواميت مرد محدود شده و زن در امور خويش آزاد است. تعيين مهريه در ازدواج موقت لازم بوده وگرنه عقد باطل مي¬گردد، ولي در مسيار، تعيين مهريه در هنگام عقد ضروري نيست و زوجين مي¬توانند پس از عقد يكديگر را راضي كنند. در ازدواج موقت، مدت بايد صراحتا قيد شود و در صورت ذكر نكردن مدت، عقد باطل است و لي در مسيار ، ذكر مدت، عقد را باطل مي كند. پايان ازدواج مسيار با طلاق و پايان ازدواج موقت با انقضاي مدت يا بخشش آن صورت مي گيرد و زمان عده در ازدواج موقت، كوتاه تر است. كليد واژه ها :ازدواج ، متعه (موقت) ، مسيار ، مبيت ، نفقه.قواميت.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : قم
  • : قم
  • : مركز آموزش‌هاي غيرحضوري