نفقه و نشوز از ديدگاه شهيد ثاني ، امام خميني و آيت الله خويي
خانواده مهمترين نهاد اجتماعي است، كه مشكلات آن در جوامع بزرگتر تاثيرگذار بوده و اجتماع را با چالشهاي جدي روبرو ميكند؛ از اينرو مسائل آن مورد توجه حقوقدانان، جامعه شناسان و روانشناسان قرار گرفته است.
پژوهش حاضر به بحث نفقه، نشوز و وظايف زوجين در قبال يكديگر از منظر فقه و قانون مدني و ديدگاه سه فقيه عالم (شهيد ثاني (ره)، امام خميني (ره) و آيت الله خويي (ره)) درباره شرايط و ويژگيهاي نفقه، اسباب و احكام نفقه، مصاديق و مقادير نفقه، موارد سقوط وجوب نفقه پرداختهشده و ديدگاه سه فقيه درباره مصاديق نشوز، موانع و احكام نشوز ارائه شده است؛ همچنين به ذكر مقايسهاي نظريات صاحب نظراني برجسته در خصوص اين موضوع پرداخته شده است.
مسأله وجوب نفقه در فقه اماميه از مسلّمات است و براي اثبات آن به آيات و روايات متعددي استناد شده، لكن اين وجوب مشروط به سه شرط است؛ يكي عقد دائم و ديگري اطاعت و تمكين است، البته در برخي موارد نفقه از ذمه زوج ساقط است از قبيل ارتداد زوجه، صغيره بودن زوجه، نشوز و ...
فقهاء اتفاق نظر دارند كه در عده طلاق رجعي نفقه واجب است و در عده طلاق بائن فقط در صورت حمل زوجه واجب است و ملاك در تعيين مقدار و كيفيت آن طبق نظر مشهور فقهاء، وضعيت حال زوجه ميباشد.
نشوز به معناي عام، شامل زوج و زوجه ميباشد و در صورت تمرّد و عدم انجام وظايف و حقوق طرفين تحقق مييابد، از جمله نشوز زوج، عدم پرداخت نفقه، عدم حُسن معاشرت، كج خلقي و آزار جسمي و روحي و عدم رعايت حقوق جنسي زوجه مي باشدواز موارد نشوز زوجه نيز عدم تمكين، عدم اطاعت در امور سرپرستي، خروج از منزل بدون اذن و اشتغال نامناسب و ... ميباشد.
و در بحث نشوز، مرحوم محقق خويي در خروج بدون اذن زوج براي زوجه ميفرمايد: دليلي بر حرمت مطلق خروج نيست، لذا خروج زوجه بدون اذن زوج مصداق نشوز نميباشد.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : مركز آموزشهاي غيرحضوري