اصول داد رسي كيفري از نگاه حضرت علي"عليه السلام"
جامعه اي سالم و پويا است كه روح عدالت در تمام زمينه هاي آن جاري باشد. چنين جامعه اي همواره مورد تأكيد دين اسلام است؛ در اين راستا با استفاده از آيات و روايات به شيوه هاي دادرسي از نگاه امام علي (عليه السلام)و حقوق جزاي اسلامي پرداخته شده است؛ از نگاه امام علي (عليه السلام) در مورد تمام افراد جامعه، مي توان اصل برائت را جاري كرد، مگر اينكه مجرم خود به جرمش اقرار كند، يا براي شكايت از متهم، نزد خودِ امام، حاضر شود و يا اين كه توسط ماموران حكومتي امام در حين ارتكاب جرم و يا از روي آثار و علايم جرم دستگير شده و به نزد امام براي تحقيق و بازجويي آورده شود كه از نگاه امام علي (عليه السلام)در تمام اين موارد به شأن و كرامت و آبروي متهم اهميت داده شده است و هدف امام، اصلاح و بازگرداندن مجرم به جامعه بوده است كه در تمام اين موارد حقوق جزاي اسلام نيز با روش هاي امام مطابقت دارد. بعد از اين مرحله نوبت به جمع آوري مدراك كافي بر عليه متهم است كه امام در دادرسي هاي خود اصول و روش هايي را پياده مي كردند از قبيل:1-تساوي در امر دادرسي. اين تساوي نه تنها در مورد طرفين دعوا در جلسه دادرسي رعايت مي كردند بلكه به تمام معنا در مورد خود و نزديكان خويش آن را به اجرا در مي آوردند؛ 2-علني برگزار شدن جلسه دادرسي. از ديگر شيوه هاي امام است تا زمينه ي جرم در جامعه كاهش يابد و آن جامعه به رشد و امنيت برسد؛ 3-دادن حق فرصت دفاع به متهم. يكي ديگراز شيوه هاي امام، گوش دادن به سخنان متهم و فرصت دفاع به او و در برخي موارد، خود مدافع حقوق متهم بوده است 4-از نگاه امام، شكنجه متهم در حين بازجويي، غير قابل قبول است و هيچ گاه امام از اين شيوه براي رسيدن به مقاصد دادرسي خود استفاده نكرده است.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : يزد
- : ميبد
- : حضرتزهرا«عليهاالسلام»