برزخ شناسي وروش قرآن در توصيف ان
«برزخ» در لغت حد و فاصله دو چيز را گويند و در اصطلاح به فاصله مدت زمان قبر تا روز قيامت را برزخ مي گويند.عمل انسان در قبر،مونس وهمراه اوست. برخي امور وضعيت انسان را دچار دگرگوني مي كند.:-آثار نيك بر جاي مانده از خويش؛2-كارهاي خير بازماندگان .مردن در منطق قرآن تباهي نيست،بلكه مردن انتقال است فردي كه مي ميرد منتقل مي شود به برزخ ودر برزخزندگي ادامه دارد .علماء اسلام معتقدند در عالم برزخ بين دنيا و قيامت روح انسان در حالت تجرد از بدن دنيايي زندگي مي كند. روح انسان به هنگام خواب به جسم مثالي باز مي گردد؛ زيرا در روايات برزخ به حالت خواب تشبيه شده است.
روش هاي قرآن در توصيف برزخ1-روش استدلالي و دلائل عقلي كه براي اثبات تجرد روح وبقاي آن بعد از فنا ي جسم در دست داريم.-از دلايل عقلي ديگر بر وجود برزخ قاعده تكامل است كه عالم همواره رو به كمال مي رود واين مسير را تا ابد ادامه خواهد داد.2-روش دفع شبهات ،شبهاتي كه برخي با تمسك به ظاهر بعضي از آيات در وجود عالم برزخ كرده اند را دفع مي كند.3-روش تجربي يا نمونه هاي دنيايي. ارائه نمونه هاي از آياتي كه بر برزخ دلالت دارد مثل :مؤمنان در برزخ،شهيدان در برزخ ،ارتباط با عالم ارواح كه براي جمعي به تجربه رسيده است كه در تماس با ارواح حقايقي را درك كرده اند بيان دو نوع ملاقات اهل برزخ1-ملاقات با اهل دنيا2-ملاقات اهل برزخ با يك ديگر.و بيان وادي السلام كه جاي ارواح وبرهوت كه مظهر جهنم برزخي است.
برخي از آثار شيوه تعليم وتربيت با آيات برزخ و قيامت عبارتند از:
1-سبب هدايت و تربيت.2-تغيير جهان بيني مادي به جهان بيني الهي.3-ايمان به مالكيت خداوند.4-تقويت حس مسؤليت و....
در برزخ انسان واعمال او صورت ملكوتي جلوه دارند.كوتاه بودن برزخ ودنيا از آن جهت است كه آن ها متناهي هستند بر خلاف حيات اخروي كه اين گونه نيست.
رسول خدا(صلي الله عليه و آله وسلم)فرمود:وقبر،نخستين منزل از منزل هاي آخرت است اگر انسان در اين منزل نجات يافت،راه نجات در منزل هاي بعدي،آسان تر است واگر از اين منزل نجات نيافت ،راه نجات در منزل هاي بعدي كمتر و سهل تر از آن نيست .
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : سمنان
- : شاهرود
- : امامجعفرصادق«عليهالسلام»