مانعیت آرایش های نوپدید در طهارات ثلاث

شناسه محتوا : 26476

1397/02/27

تعداد بازدید : 313

در اين نوشتار به بررسي «مانعيت آرايش هاي نوپديد در طهارات ثلاث» پرداخته شده است. در دهه اخير مسأله زيبايي¬هاي ظاهري به شدت مورد توجه قرار گرفته است؛ از طرفي يكي از فروعات مهم در دين مقدس اسلام نماز است و شرط صحت نماز طهارت از حدث و خبث است. تحقق طهارات ثلاث منوط به انجام صحيح آنها با همان كيفيتي كه در شرع مقدس بيان شده، مي¬باشد. فقهاء عظام در بيان كيفيت وضو، شستن صورت و دست ها و مسح سر و پا را به همان مقدار كه در شرع معين شده، ضروري مي¬دانند؛ همچنين در مورد غسل، شستن تمام بدن واجب است. به استناد آيات قرآن و روايات معصومين(ع) بين فقهاء اتفاق نظر وجود دارد كه شرط صحت وضو و غسل، نبودن مانع در اعضاء است؛ مطابق موضوع شناسي آرايش هاي نوپديد كه در فصل دوم انجام شده اين آرايش هاي جديد جرميت دارند و مخل شرط صحت خواهند بود. از ديدگاه علم اصول، مقدمه واجب، واجب است و مكلف نسبت به برخي مقدمات مسئوليت دارد و اگر ترك مقدمه، موجب ترك واجب در زمان وجوب گردد، حتي قبل از وقت وجوب، مكلف نمي تواند خود را در اضطرار قرار دهد. همچنين مطابق قاعده اصولي امر به چيزي به معناي نهي از ضد عام آن است. لذا ادله وجوب شستن در وضو و غسل به معناي نهي از ترك شستن است و ايجاد عمدي مانع در اعضاء مورد نهي واقع شده است؛ بنابراين حرمت ايجاد عمدي مانع توسط اين ادله اثبات مي¬شود. در صورت وجود مانع اختياري، وضو و غسل جبيره كافي نخواهد بود؛ زيرا جبيره در مواردي است كه مكلف معذور از تكليف اختياري است؛ لذا با وجود مانع اختياري حصول طهارت ممكن نيست؛ بلكه رفع مانع واجب است و در صورتي¬كه در شرائط خاص به دلايلي مانع قابل برداشتن نباشد؛ اضطرار به سوء اختيار است كه منافي خطاب است؛ اما منافي عقاب نخواهد بود.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : قم
  • : قم
  • : معصوميه