عقل و چگونگی شکوفایی آن در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان

شناسه محتوا : 26471

1397/02/27

تعداد بازدید : 253

عقل در قرآن داراي انواع و وجوه است. عقل به عنوان يكي از مهمترين ابعاد وجود انسان قابل شكوفايي است. قرآن كريم به دفعات انسان را به استفاده از عقل فراخوانده و براي شكوفاسازي آن اهتمام ورزيده است؛ از اين رو هدف از نوشتار حاضر بررسي فرايند شكوفايي عقل از منظر قرآن با تأكيد بر تفسير الميزان مي¬باشد. اين پژوهش از نوع بنيادي و كتابخانه¬اي بوده و به روش توصيفي و تحليلي انجام شده است. شكوفايي عقل داراي فرايند است؛ شكوفايي عقل به¬وسيله¬ي امور نظري، شامل خودشناسي، بهره¬گيري از منطق عقل و توجه به هدف آن، سير در آفاق و مطالعه تاريخ و بهره بردن از ادراكات حسي و تجربه اندوزي است. فرايند شكوفايي عقل به¬وسيله¬ي امور عملي، تزكيه نفس، كنترل لذت¬ها و غرائز حيواني و پرهيز از تقليد و توجه نكردن به رأي اكثريت است. فرايند شكوفايي عقل انسان را به معارف دين، كمال نهايي و قرب خداوند متعال مي¬رساند. عقل در قرآن داراي انواع و وجوه است. عقل به عنوان يكي از مهمترين ابعاد وجود انسان قابل شكوفايي است. قرآن كريم به دفعات انسان را به استفاده از عقل فراخوانده و براي شكوفاسازي آن اهتمام ورزيده است؛ از اين رو هدف از نوشتار حاضر بررسي فرايند شكوفايي عقل از منظر قرآن با تأكيد بر تفسير الميزان مي¬باشد. اين پژوهش از نوع بنيادي و كتابخانه¬اي بوده و به روش توصيفي و تحليلي انجام شده است. شكوفايي عقل داراي فرايند است؛ شكوفايي عقل به¬وسيله¬ي امور نظري، شامل خودشناسي، بهره¬گيري از منطق عقل و توجه به هدف آن، سير در آفاق و مطالعه تاريخ و بهره بردن از ادراكات حسي و تجربه اندوزي است. فرايند شكوفايي عقل به¬وسيله¬ي امور عملي، تزكيه نفس، كنترل لذت¬ها و غرائز حيواني و پرهيز از تقليد و توجه نكردن به رأي اكثريت است. فرايند شكوفايي عقل انسان را به معارف دين، كمال نهايي و قرب خداوند متعال مي¬رساند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : اصفهان
  • : آران و بيدگل
  • : زينب‌كبري«س»