عقل و چگونگی شکوفایی آن در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
عقل در قرآن داراي انواع و وجوه است. عقل به عنوان يكي از مهمترين ابعاد وجود انسان قابل شكوفايي است. قرآن كريم به دفعات انسان را به استفاده از عقل فراخوانده و براي شكوفاسازي آن اهتمام ورزيده است؛ از اين رو هدف از نوشتار حاضر بررسي فرايند شكوفايي عقل از منظر قرآن با تأكيد بر تفسير الميزان مي¬باشد. اين پژوهش از نوع بنيادي و كتابخانه¬اي بوده و به روش توصيفي و تحليلي انجام شده است. شكوفايي عقل داراي فرايند است؛ شكوفايي عقل به¬وسيله¬ي امور نظري، شامل خودشناسي، بهره¬گيري از منطق عقل و توجه به هدف آن، سير در آفاق و مطالعه تاريخ و بهره بردن از ادراكات حسي و تجربه اندوزي است. فرايند شكوفايي عقل به¬وسيله¬ي امور عملي، تزكيه نفس، كنترل لذت¬ها و غرائز حيواني و پرهيز از تقليد و توجه نكردن به رأي اكثريت است. فرايند شكوفايي عقل انسان را به معارف دين، كمال نهايي و قرب خداوند متعال مي¬رساند.
عقل در قرآن داراي انواع و وجوه است. عقل به عنوان يكي از مهمترين ابعاد وجود انسان قابل شكوفايي است. قرآن كريم به دفعات انسان را به استفاده از عقل فراخوانده و براي شكوفاسازي آن اهتمام ورزيده است؛ از اين رو هدف از نوشتار حاضر بررسي فرايند شكوفايي عقل از منظر قرآن با تأكيد بر تفسير الميزان مي¬باشد. اين پژوهش از نوع بنيادي و كتابخانه¬اي بوده و به روش توصيفي و تحليلي انجام شده است. شكوفايي عقل داراي فرايند است؛ شكوفايي عقل به¬وسيله¬ي امور نظري، شامل خودشناسي، بهره¬گيري از منطق عقل و توجه به هدف آن، سير در آفاق و مطالعه تاريخ و بهره بردن از ادراكات حسي و تجربه اندوزي است. فرايند شكوفايي عقل به¬وسيله¬ي امور عملي، تزكيه نفس، كنترل لذت¬ها و غرائز حيواني و پرهيز از تقليد و توجه نكردن به رأي اكثريت است. فرايند شكوفايي عقل انسان را به معارف دين، كمال نهايي و قرب خداوند متعال مي¬رساند.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : آران و بيدگل
- : زينبكبري«س»