جلوه های تربیتی قصه های قرآن

شناسه محتوا : 26443

1397/02/27

تعداد بازدید : 278

از آنجا كه داستان‌هاي قرآني در راستاي اهداف قرآن بازگو شده ، شناخت اصول حاكم بر قصه‌هاي قرآني وبيان اهداف تربيتي مربوط به آن براي دستيابي به اهداف قرآن سودمند است. بادانستن شيوه‌هاي مؤثر بيان قصه‌ها مي‌توانيم با استفاده از آن شيوه‌ها، از تأثير زياد آن بر تربيت و پالايش روح انساني بهره‌مند شويمواگر انسان‌ها هم بتوانند از مؤثرترين شيوه‌ها براي نقل اين قصه‌ها قرآني براي هم استفاده كنند،به عالي‌ترين هدف زندگي كه تربيت وتعالي روح است مي‌رسند. بدين ترتيب اين سؤال مطرح مي‌شود كه جلوه‌هايتربيتيقصه‌هايقرآنكداماست؟ لذا بارجوعبهآيات الهي و كمك گرفتن از روايات اهل بيت (عليهم السلام) و نكات تفسيري برخي از مفسران، مي‌توان دريافت كهقصه‌هايقرآنيچهاهدافتربيتيرادنبالمي‌كنند، چهاصول تربيتي برقصه‌هايقرآنحاكماست و قرآنكريمچهشيوه‌هاييتربيتي رابرايبيانقصه‌هايخودبهكارمي‌برد. با بررسي آيات مي توان گفت كه اهداف كلي قرآن كريم از به كارگيري داستان، تبيين حقايقي چون وحياني بودن قرآن ، حقيقتمشترك بين اديان توحيدي ، حقيقت دعوت پيامبران ، نيز پرورش قوه تفكر و به تبع آن تقويت دينداري، اتمام حجت براي مؤمنان و كافران ، عبرت‌آموزي و نيز پرورش صبر و اميد براي انبياء و پيروانشان،ايجاد دلداري و تسلي و آرامش پيامبرو...مي باشد. نيز مي‌توان دريافت كه تفاوت داستان‌هاي قرآن و قصه‌گويي آن با ساير داستان‌ها و قصه‌گويي‌ها در رعايت اصول تربيتيخدا محوري، معادباوري، تعقل ، اصل كرامت و شرافت انسان و اصولي ديگر است، نيز درباره شيوه هاي تربيتي بيانقصه هاي قرآن مي‌توان تفاوت اساسي قصه‌هاي قرآن را با ديگر قصه‌ها دانست، شيوه هايي چون شيوه تكريم شخصيت ، محبت و احترام ، مسئوليت دادن ، شيوه بشارت و انذار ، تغافل ، تذكر ، موعظه ، مشورت و... . روشي كه در اين تحقيق به كارگرفته مي شود روش توصيفي-تحليلي است با رجوع به اسناد و مدارك موجود در كتاب خانه مي‌باشد، كه براساس آموزه‌هاي وحياني و نقلي صورت گرفته استو از منابع ديجيتالي نيز بهره خواهد برد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : يزد
  • : ميبد
  • : حضرت‌زهرا«عليهاالسلام»