بررسی دلایل فقهی قصر و اتمام در اماکن اربعه
دلايل فقهي و فتاواي فقها در محدوده و موضوع قصر و اتمام نماز مختلف است و از آنجا كه در اين مسئله از اولياى دين عليهم السلام، روايات متعدد و بهظاهر متعارض و با مدلولهاى مختلف، به دست ما رسيده است و همين امر سبب شدن زياد شدن اقوال در حكم و موضوع اين مسئله شده، لذا تبيين اصل حكم تخيير با نگاهي به اقوال فقها و ادله هر كدام شايسته است. از سوي ديگر با نگاهي به ادله و روايات در مي يابيم كه محدوده اماكن در روايات به گونه هاي مختلفي بيان شده است. مثل «حرمين شريفين»، «مكه و مدينه»، «مسجدالحرام و مسجدالنبى (ص) »،«كوفه و مسجد كوفه»، «حرمالحسين عليه السلام و عند قبرالحسين عليه السلام و حائر» و به تبع آن اقوال و احتمالات بيانشده از سوى فقها مختلف است؛ بنابراين با قبول حكم به تخيير يا تعين تمام در اماكن اربعه به تبيين موضوع حكم و بيان مراد از اماكن چهارگانه و محدوده آن پرداخته و مسائل آن بررسى گرديد. البته از آنجايي كه برخي علما، محدوده قديم اين اماكن را موضوع تخيير مي داننديعني بعضي محدوده زمان حضرت رسول و بعضي ديگر محدوده زمان ائمه معصومين عليهم السلام را ملاك مي دانند به همين منظور محدوده راتبيين نموده و جهت آشنايي هر چه بيشتر با اين اماكن مفاهيم آنها را در گفتار دوم از فصل اول بررسي نموده ايم.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : خوزستان
- : اهواز
- : الزهرا«س»