حكمت و آثار تربيتي قصاص در اسلام با تاكيد بر شبهات قصاص

شناسه محتوا : 24372

1396/08/08

تعداد بازدید : 320

با توجه به ارزش و اهميّت حيات انساني و برپايي عدالت و امنيّت اجتماعي در اسلام مي توان فلسفه ي تشريع قصاص را به خوبي درك نمود، زيرا اسلام قصاص را به عنوان شيوه و روش كيفري براي مبارزه و مقابله با جرايم عليه حيات انسان وضع كرده است و خود نيز به صراحت فلسفه ي قصاص را (حيات) معرفي كرده است. مفسّران و انديشمندان اسلامي به تفسير و تبيين آيات قصاص پرداخته و به اهداف و غاياتي كه در اثر تشريع اين حكم در جامعه ي انساني تحقّق پيدا خواهد كرد اشاره كرده اند. لذا با توجه به موضوع اين پژوهش كه حكمت و آثار تربيتي قصاص در اسلام با تأكيد بر شبهات قصاص مي باشد هدف از نگارش آن بيان اين حكمت ها و آثار تربيتي است كه در اثر تشريع اين حكم قرآني در جامعه بوجود مي آيند و همچنين از سوي ديگر اين حكم قرآني، از جهات گوناگون مورد نقد واقع شده است و برخي در دفاع از اين كيفر و شماري ديگر هم در برابر آن موضع گرفته اند و شبهاتي بر اين حكم وارد ساخته اند، لذا هدف ديگر اين پژوهش پرداختن به اين شبهات مي باشد. بنابراين، با توجّه به اهميّت و فلسفه ي تشريع اين حكم قرآني و تلاش غرب و غرب زدگان براي ضربه زدن به احكام اسلامي و قرآني برخي از عالمان و نويسندگان، چون قدرت الله خسروشاهي در كتاب فلسفه ي قصاص از ديدگاه اسلام و صادق بني حسيني در كتاب قوانين كيفري حدود، قصاص، ديات در اسلام و جمعي ديگر از پژوهشگران در كتاب هاي خود به اين موضوع پرداخته كه در فهم و به نتيجه رسيدن اين موضوع كارساز بوده است، لذا پژوهش حاضر در جهت استمرار پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه مي باشد. عمده سؤالاتي كه در اين پژوهش پاسخ داده مي شوند عبارتند از: حكمت و آثار تربيتي قصاص در اسلام چيست؟ شبهات مربوط به اصل حكم قصاص چيست؟ شبهات مربوط به حكم قصاص قاتل زن چيست؟ و... منابعي مورد استفاده، منابعي پر كاربرد از مفسّراني چون علّامه محمدحسين طباطبايي، علّامه عبدالله جوادي آملي و... و نويسندگاني چون قدرت الله خسروشاهي، صادق بني حسيني و... مي باشند.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : خوزستان
  • : بندرامام خميني
  • : امام‌خميني«ره»