روش هاي تربيت جنسي از منظر قرآن و نهج البلاغه
غريزه جنسي از جمله تمايلات فطري انسان است كه از طرف خداوند براي كمال انسان در وجود او نهاده شده و تأثيرات عميق رفتاري و اجتماعي در پي دارد؛ اما در صورتي كه اين نياز به صورت صحيح تربيت و كنترل نگردد و از مجراي طبيعي خود خارج گردد خطري بس عظيم در مسير سعادت انسان و جامعه است. اما هدف از اين نوشتار بررسي مباني، اصول و روشهاي تربيت جنسي است. پژوهش حاضر در صدد پاسخ به اين سوال است كه: روشهاي تربيت جنسي از منظر قرآن و نهج البلاغه كدامند؟ بنابراين در اين تحقيق با كاوش در آيات، نهج البلاغه و روايات؛ بنابر روش كتابخانه اي و تحقيقاتي از نوع توصيفي- تحليلي، به آسيبشناسي تربيت جنسي پرداخته و روشهاي تربيت جنسي اسلامي را از آنها استخراج نموده ايم تا گوشه اي از اهداف عالي قرآن و نهج البلاغه در رسيدن به كمال تربيت جنسي را به تصوير بكشيم. اما روشهاي تربيت جنسي بر مبناي: انديشه ورزي، توجه به نيازها و ظرفيتها، تاثيرات متقابل محيطي و انساني و كرامت انساني دسته بندي شدند و عبارتند از : پرورش تفكر، علم آموزي، پند و موعظه، امر به معروف و نهي از منكر و... براي انديشه ورزي؛ همچنين ازدواج و تشكيل خانواده، ارضاء نيازها از طريق مشروع و... را براي نيازها و ظرفيتها؛ روشهاي اخلاق محور و كنترلي را براي تاثيرات متقابل محيط و انسان و همچنين روشهاي تزكيه و خودسازي، تقويت حيا و غيرت و... را براي كرامت انساني؛ همچنين مصاديقي از هر روش از قرآن و نهج البلاغه بيان شده است.
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : آذربايجان غربي
- : اروميه
- : الزهراء«س»