نقد و بررسی نظریه امامت در اندیشه غلات
چكيده«غلو» به عنوان جريانى انحرافى در دين و ديندارى بوده و اهل غلو از ديرباز از پديدهها و معضلات فرهنگ اسلامى نزد مسلمانان شناخته مىشوند. غلو در لغت به معناي تجاوز از حد و حدود و در اصطلاح شرع به معناي افراط در دين است،در كاربرد اختصاصي تر مقصود از اين واژه آن كساني هستند كه درباره امامان خود از اندازه فراتر رفتند و آنان را از حدود آفريدگاني الهي فراتر بردند و درباره آنان به احكامي كه ويژه خداوند است گراييدند كه در قرآن و روايات نيز به اين موضوع اشاره شده است.
مصداق بارز غلو در دين اسلام اگر بدون قرينه به كار برود، غلو كساني است كه به الوهيت ائمه (عليهم السّلام) به ويژه امام علي (عليه السّلام) اعتقاد دارند،البته با نگاهي به منابع تاريخي اين حقيقت آشكار ميشود كه غلو نسبت به افراد، بهويژه نسبت به رهبران ديني به زماني پيش از ظهور نخستين گروه هاي غالي در ميان شيعه بازميگردد اما در منابع فرقهشناختي گرايشي عمومي به قلمداد كردن غاليان و پديده غلو به عنوان يكي از لوازم يا پيامدهاي رويكرد شيعي وجود دارد.
از آن روي كه غاليان به عنوان يك فرقه مستقل به حيات خود ادامه ندادهاند و نميتوان اين گروه را داراي مسلك يا مكتب كلامي ويژهاي دانست كه آثار مدوني نماينده آراء و انديشههايش باشد، به ناچار ميبايست آموزهها و انگارههاي اين گروه را در گزارش منابع فرقهشناختي يا منابع رجالي، آنجا كه به تبيين عقايد برخي از غاليان پرداختهاند، جست.
عقايد غلات در باب امامت را مي توان به طور كلي به دو بخش تقسيم كرد:1-عقايدي كه اثري از آنها در شيعه وجود ندارد.2-عقايدي كه اصل آنها در شيعه موجود بوده و غلات آنها را تحريف كرده اند.متأسفانه گاهي دشمنان شيعه عقايد مختص به غلات را به اماميه وعقايد مسلم اماميه را به غلات نسبت مي دهند در حالي كه اگر در معناي صحيح اين عقايد كه اماميه به آن معتقد است، با انصاف نگاه كنند و عقايد شيعيان را با نظر خودشان تفسير نكنند غلوي در بين نيست اما آنچه مهم است مبرّا بودن تشيع اصيل از غلو است.
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : اصفهان
- : اصفهان
- : مجتهده امين