بررسي بيع العينة از منظر فقه اماميه و اهل سنت
بحث ربا يكي از بحثهاي مهم در فقه ميباشد كه هم در قرآن و در روايات معصومين به شدت مورد غضب خداوند سبحان قرار گرفته است به طوري كه ربا خواري پيامدهاي مخربي براي فرد و جامعه به دنبال دارد.
براي فرار از ربا و براي اينكه رنگ شرعي به معاملات داده شود حيلههاي مختلفي در قراردادهاي اقتصادي به كار برده شد، از جملهي اين حيل «بيع العينه» يا همان معاملهي «نقد و نسيه» ميباشد.
اين تحقيق از نوع تحقيقات توصيفي و تبييني ميباشد و از نظر روش جمع آوري اطلاعات نيز، از نوع تحقيقات اسنادي (كتابخانه اي) است كه با مطالعه و جستجو در منابع و متون اسلامي و پژوهش علمي تخصصي به بررسي بيع العينه از منظر فقهاي اماميه و اهل سنت پرداخته است.
نزد فقهاي اماميه بيع العينه داراي دو تفسير است: الف: عدول از قرض دادن چيزي به فروختن آن به قيمت بالاتر.
ب: فروش مدت دار كالا سپس خريدن آن از مشتري به بهاي كمتر از قيمت فروش.
اكثر فقهاي شيعه با استناد به روايات وارده و قواعد قائلند: اگر معامله اول مشروط به معامله دوم نباشد جايز ميباشد و الا جايز نيست.
و نزد علماي اهل سنت: بيع عينه كه به آن «بيع آجال» نيز گفته ميشود انواع گوناگوني دارد و آنچه مربوط به حيله ربا ميشود اين است كه مثلا شخصي كالاي خود را به صورت نسيه به قيمت بالاتر بفروشد؛ سپس نقدا همان كالا را به قيمت كمتر خريداري ميكند به طوري كه هدف شخص، همان رسيدن به عين (نقود) است و چون معامله صوري است و فرد از طريق خريد و فروش نسيه به هدف قرض ربوي رسيده است؛ در نتيجه با امر حلالي به امر حرامي رسيده است.
فقهاء اهل سنت غير از شافعي هم با استناد به روايات و قواعد قائلند: بيع عينه را در صورتي كه قصد طرفين رسيدن به قرض ربوي باشد، جايز نميدانند؛ اما شافعي معتقد است كه كالاي خريداري شده را همانطوري كه به غير فروشنده ميتوان فروخت، به خود فروشنده هم ميتوان فروخت.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : مازندران
- : بابل
- : الزهراء«س»