چگونگی وصول به حیات طیبه از منظر علامه طباطبایی
پيرامون ظرف وقوع حيات طيبه، ديدگاه¬ها ونظريات متفاوتى از سوى مفسّران مطرح شده كه مى¬توان همه آنها را در قالب چهار ديدگاه: وقوع حيات طيبه در دنيا، وقوع حيات طيبه در آخرت، وقوع حيات طيبه در قبر و حيات طيبه، حيات روحى و معنوى خلاصه كرد .دراين راستا، حقيقت وراه¬هاي دست يابي به حيات طيبه از منظر علامه طباطبايي(ره) محوراصلي بحث وجستجو در اين پايان نامه قرارگرفته است.اين تحقيق به روشن تبييني – تحليلي با استفاده از آثار علامه طباطبايي (ره ) برتاكيد بر الميزان انجام گرفته است. شايسته بود تا حقيقت ومراحل وصول به حيات طيبه ازمنظر عرفا وعلامه وهمچنين موانع وصول به حيات طيبه با ابتناي براين فرضيه كه :«انسان به واسطه ايمان و عمل صالح وطي مسيري پر رمز و راز وپر مخاطره، قابليت رسيدن به قرب الهى و ورود به رحمت رحيمى پروردگار را پيدا ميكند و بدين واسطه، مظهر خليفه اللّه و اسماء و صفات الهى مى¬گردد. »مورد واكاوي و مداقه قرارگيرد . بابررسي¬هاي انجام گرفته دريافتيم كه :ازديدگاه مرحوم علامه، حيات طيبه كمال حياتِ موجود نيست، بلكه اعطاي زندگي جديد است، درحقيقت پيدايش حياتي جديد و فوق حيات معمولي و ظاهري است، حياتي كه برخوردار از نورانيت است.ازمنظر وي اين حيات، به معناى جان انداختن در چيز و افاضه حيات به آن است.
ازويژگيهاي مهم اين حيات طيبه : جلوه اي روشن از آيات الهى، محصولي از ايمان وعمل صالح، افاضه حياتي جديد ، آشكار شدن حيات طيبه در دنيا، و بهره مندي از نشانه¬هاي كمالي است.
راههاي دست يابي ومراحل وصول به اين حيات نيز از طريقِ ايمان، عمل صالح، توكل، شكوفايي عقل وسيله وصول به حيات طيبه و دستيابي به حيات طيبه تحت ولايت الهى ميسور مي¬گردد .موانع حيات طيبه نيزشامل دو بخش است؛ يكي: موانع پيدايش حيات طيبه؛ مانند: جهل وناداني، كفر و نفاق، هوا پرستي واستكبار، استضعاف وفقرفرهنگي وبهانه تراشي درمقابل حق وحقيقت وديگرموانع استمراري در دست يابي به حيات طيبه؛ همچون خود فراموشي وخدافراموشي، بي بصيرتي، غفلت ازيادخدا، ظلم به خود، سطحي نگري وظاهربيني، جاه طلبي، دلبستگي به دنياومعاشرت با بدان است .
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : قم
- : قم
- : معصوميه